تشخیص خرابی هارد بسیار مهم است زیرا تا نتوانیم مشخص کنیم مشکل و خرابی هارد دیسک در کجا است نمی توانیم راه درمان خوبی نیز جهت تعمیر هارد و درمانش پیدا کنیم.

متاسفانه بسیار میبینیم که افراد ناوارد بدون تشخیص صحیح ایراد هارد بصورت حدس و خطا آزمایشاتی را جهت برطرف کردن ایراد هارد مشتری انجام می دهند که در بسیاری از موارد خسارات جبران ناپذیری را به اطلاعات وارد می کند.

در این مقاله سعی داریم بصورت ساده چند روش برای تشخیص خرابی هارد را برای شما بازگو کنیم. ناگفته نماند اگر هارد درایو شما در حال حاضر خراب شده است و یا به اصطلاح عامیانه هارد سوخته است بهتر است جهت بازیابی اطلاعات هارد سوخته و یا بازیابی اطلاعات از دست رفته و تعمیر هارد با یک متخصص مشورت نمایید و از سعی و تلاش برای عملیاتی کردن هارد خود پرهیز کنید، بخصوص اگر از هارد درایو شما صدای ناهنجار شنیده میشود.

دستور چک دیسک Chkdsk

برنامه و دستور کاربردی چک دیسک(chkdsk) جهت تشخیص خرابی هارد، بررسی و رفع ایراد کاربرد دارد. این برنامه برای تعمیر و ترمیم بدسکتور، ایرادات فایل ها، از دست دادن کلاستر ها و خطاهای دایرکتوری کاربرد های فراوانی دارد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: آموزش رفع بدسکتور هارد با دستور چک دیسک

برای دسترسی به این برنامه کاربردی:

My computer را باز نموده تا کلیه درایو ها و پارتیشن ها را مشاهده نمایید. بر روی درایوی که قصد بررسی آن را دارید راست کلیک کرده و از منوی باز شده بر روی گزینه Properties کلیک نموده و تب Tools را انتخاب نمایید. بر روی دکمه Check Now کلیک کنید. در بعضی از نسخه های دیگر ویندوز دکمه Check را فشار دهید.

تشخیص خرابی هارد

برنامه های منتشر شده از طرف کارخانه سازنده هارد

سازندگاه هارد دیسک نیز ابزارهای تخصصی خود را برای انجام تشخیص خرابی هارد دارا هستند. شما می توانید این برنامه های کاربردی تشخیص خرابی هارد را در وب سایت سازندگان هارد دیک پیدا کنید. این برنامه ها به شما کمک می کنند تا مشکلات سطح دیسک را بررسی نمایید، هارد را آماده سازی نمایید و تست های مختلفی برای بررسی کلی هارد ممکن است ارایه دهند.

در اینجا برای شما لینک برنامه های سودمند برخی از سازندگان هارد دیسک را قرار داده ایم. امیدوارم این لینک ها برای شما کاربرد موثری داشته باشد.

بررسی S.M.A.R.T

این کلمه مخفف مانیتورینگ خودکار، تکنولوژی بررسی و گزارش‌دهی می‌باشد SMART هارد. (Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology) و اولین بار توسط IBM مطرح شد. این تابع برای بررسی وضعیت هارد دیسک با استفاده از روشها، دستگاه‌ها و سنسورهای مختلف ایجاد شده است.

یک هارد دیسک سخت ATA دارای بیش از ۳۰ مقدار قابل اندازه‌گیری می‌باشد که ویژگی یا صفات  attributes  نام دارند. برخی صفات به‌صورت مستقیم و برخی به‌صورت غیرمستقیم روی وضعیت سلامت هارد دیسک سخت تاثیر می‌گذارند، برخی دیگر تنها برای اطلاعات آماری استفاده می‌شود. امروزه دیسکهای سخت جدید منتنی بر تکنولوژی IDE/Serial و یا ATA/SCSI  دارای مشخصه SMART هارد هستند.

نرم افزارهای ریکاوری

برنامه نویسان و شرکت های بسیاری برنامه های رایگان کاربردی برای تست،برسی و تعمیر هارد و یا حتی نسخه های پولی نوشته و منتشر کرده اند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

 

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

8 دیدگاه برای “راه های تشخیص خرابی هارد اکسترنال و بررسی وضعیت درایو

  1. کسرا گفته:

    با سلام
    هارد ۱ترا مدل ADATA NH13 بنده پس از اتصال به کامپیوتر شناسایی نمیشه.چراغ هارد روشن میشه صدای غیر عادی تقریبا نداره بعد از قسمت/F chkdsk رفتم پیغام
    an eror occurred while reading the file allocation table(FAT 1)
    There are no readable file allocation tables (FAT) میده.در قسمت DISC Management هم نوع فرمت رو RAW نشون میده و ۱۰۰% free space نشون میده.لطفا راهنمایی بفرمایید.خود هارد مهم نیست برام اطلاعات هارد برام خییلی خیلی مهمه !!!!!

    ۱
    ۰
    • خانه سخت افزار گفته:

      سلام
      این هارد مشخص نیست خرابی فیزیکالی داره یا لاجیکال
      این RAW شدن هارد هر دو دلیل رو می تونه داشته باشه اما اگر هر کدوم رو اشتباه بری ممکنه کلا برای همیشه اطلاعاتتون رو از دست بدی پس بهتره هارد رو به یک مرکز بازیابی اطلاعات ارجاع دهی

      ۳
      ۰
    • خانه سخت افزار گفته:

      سلام
      تعویض لپ تاپ تاثیری ندارد هارد شما مشکل پیدا کرده است و ممکنه مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد بهر حال اتصال بیش از اندازه این هارد هم بدون بررسی خرابی توسط یک کارشناس چندان منطقی نیست اما اگر مشکل سخت افزاری نباشه نرم افزار های بازیابی اطلاعات مانند recovery my file توانایی ریکاوری اطلاعات شما را خواهد داشت

      ۲
      ۰
  2. آمین گفته:

    سلام
    هاردی دارم که با سیستم EUFI شناسایی و پارتیشن بندی شده و کارکرد درستی دارد.
    اما وقتی به سیستم BIOS وصل می‌کنم پارتیشن‌بندی را نمی‌شناسد و از ۳ ترا فقط دو ترا شناسایی می‌شود. و قابل پارتیشن‌بندی نیست.
    اگر روی BIOS پارتیشن‌بندی کنم، همین مشکل روی EUFI هست.
    MBR و GPT تفاوتی ندارد.

    ۲
    ۰
  3. محمد رضا مقدم گفته:

    سلام نسترن دیجیتال ۲ ترابیت .دو سال دارم ولی از اول خیلی سخت باز میکرد و سخت هم اجازه کپی و یا جابجای میدداد امروز هر کاری کردم.اصلا باز نمیکنه..تو قسمت مدیریت هم فقط هارد خود کامپیوتر را نشان میده .اصلا غیبش زده .چراغ و موتور درونش کار میکنه..لطفا راهنمای نماید و در شهرستان ساکن هستم

    ۰
    ۰
    • خانه سخت افزار گفته:

      سلام وقت بخیر
      هاردتون بدسکتور گرفته و هارد عدم شناسایی شده باید هارد رو بیارید براتون چک کنم و دیتا رو ریکاوری کنم
      اگر دیتا مهم براتون و اگر که دیتا مهم نیست باید چک کنم ببینم قابل تعمیر هست یعنی باید بدسکتور گیری بشه
      ما تهران هستیم و باید برامون ارسال کنید

      ۰
      ۰

دیدگاهتان را بنویسید