یکی از ایرادت شایع لپ تاپ‌ها، روشن نشدن آنهاست.در این مقاله به برسی ایرادات لپ تاپ و رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ می پردازیم.

دلیل روشن نشدن لپ‌تاپ چیست؟

این موقعیت برای خیلی از کاربران ممکن است به وجود آید. ما در این نوشته قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که نتیجه آن ، روشن نشدن لپ تاپ شماست.اما همیشه این مشکل فنی و پیچیده نیست و ممکن است با یک راهکار ساده ، آن را برطرف نمود.

در صورتی که دکمه پاور لپ تاپ خود را فشار می دهید و هیچ علائمی از روشن شدن لپ تاپ در آن مشاهده نمی کنید ، ابتدا مطمئن شوید که باطری دستگاه شما شارژ کافی برای روشن کردن لپ تاپ را داراست . ممکن است مشکل از وارد نشدن جریان الکتریسیته به درون دستگاه ناشی شود .

اطلاعات کاربردی در مورد باطری لپ تاپ | باطری نوت بوک :

همواره در مورد لپ تاپ یا نوت بوک این گزینه را مد نظر داشته باشید که هرچه از عمر لپ تاپ و نوت بوک شما بیشتر بگذرد ، احتمال سالم بود باتری لپ تاپ / باطری نوت بوک کاهش می یابد . باتری لپ تاپ نو ، حداقل بین ۲ تا ۳ ساعت میتواند بدون نیاز به شارژ مجدد کار کند .(هرچند لپ تاپ هایی نیز هستد که این قاعده را شکسته اند و میتواند بیشتر از ۸ ساعت مداوم و بدون نیاز به شارژ مجدد کار کنند) اما پس از چندین سال از کار دستگاه ممکن است این رویه عوض شود و باتری لپ تاپ یا نوت بوک شما تنها به اندازه بوت شدن نوت بوک یا لپ تاپ شما شارژ نگه دارد . اگر نحوه کار شما به گونه ایست که به پریز برق دسترسی ندارید ، بهتر است به فکر تعویض باتری لپ تاپ خود باشد .

برای این منظور پیش از هر کاری ابتدا به سایت سازنده لپ تاپ خود مراجعه کنید و از طریق آن و پس از یافتن باتری مناسب لپ تاپ یا نوت بوکتان آن را تهیه نمایید . حتما به این نکته توجه کنید که باتری با ولتاژ ، اندازه و رابط مناسب لپ تاپ خود تهیه نمایید . ایده صرفه جویی ممکن است باعث شود که برای تهیه باطری لپ تاپ خود به سراغ یک باتری دست دوم بروید . توصیه کارشناسان خانه سخت افزار بعنوان یک مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ این است که به دو دلیل به سراغ باتری دست دوم برای لپ تاپ و نوت بوک نروید .

برسی سالم بودن باطری  و شارژر لپ تاپ-خاموش شدن ناگهانی

  1. راهی برای بررسی طول عمر یک باتری دست دوم لپ تاپ وجود ندارد . ممکن است که زمانی که شما باتری را خریداری و تست می کنید ، میزان نگهداری شارژ باتری به میزان قابل قبولی باشد . اما پس از مدت کمی که از باتری دست دوم نوت بوک /لپ تاپ مشاهده کنید که به مشکل قبل دچار شده است .
  2. عدم مشخص شدن و پدیدار شدن مشکلات باتری به صورت نمایان ، ممکن است باعث شود صدمات جبران ناپذیری به لپ تاپ / نوت بوک شما وارد نماید . باتری ها به صورت بالقوه ای خطرناک هستند . در صورتی باتری دارای مشکل باشد ، ممکن است باطری لپ تاپ یا نوت بوک شما بیش از حد گرم شود یا حتی در مواردی منفجر شود . پس لطفا در این مورد خساست را کنار بگذارید و بهترین نوع باطری موجود در بازار را برای لپ تاپ خود تهیه نمایید .
  3. در صورتی که از سالم بودن باطری لپ تاپ خود مطمئن هستید ، بهتر است شارژر آن را چک نمایید . در برخی موارد ممکن است که باتری لپ تاپ / باطری نوت بوک شما ، شارژ تمام کرده باشد و شارژر آن به دلیل خرابی قادر به شارژ آن نباشد . در بسیاری از لپ تاپ ها و نوت بوک ها ، بر روی شارژر ال ای دی (LED) کوچکی است که در صورتی که برق به صورت صحیح وارد آنها شود ، ال ای دی روی شارژر لپ تاپ / شارژر نوت بوک به رنگ سبز یا در مواردی قرمز روشن می شود .
  4. ابتدا باتری لپ تاپ / نوت بوک خود را در بیاورید . شارژر خود را بکشید . شارژر را بررسی کنید تا قطعی و وصلی نداشته باشد . اگر در کابل برق شارژر لپ تاپ خود متوجه عامل خرابی و آسیب دیدگی شدید ، حال دیگر می دانید کدام قطعه را باید عوض کنید . در غیر این صورت ، تمامی اتصالات لپ تاپ خود را چک نمایید تا مطمئن شوید همه چیز به صورت محکم و پایدار به لپ تاپ شما وصل شده است . در صورتی که از لپ تاپ استفاده می کنید ، پس از چک کردن کابل برق ، حتما از سالم بودن شارژر دستگاه مطمئن شوید .
  5. همچنین اگر شارژر لپ تاپ یا نوت بوک شما به صورت صحیح کار کند ، حتی اگر باتری هم دچار مشکل باشد بازهم لپ تاپ و نوت بوک شما روشن میشود . تنها مشکل این مورد این است که به محض کشیدن شارژر از برق و یا رفتن ناگهانی برق ، لپ تاپ شما خاموش می شود . پس اگر پس از اتصال شارژر نیز قادر به روشن کردن لپ تاپ یا نوت بوک خود نبودید، یکی از گزینه های احتمالی خراب بودن شارژرلپ تاپ / شارژر نوت بوک است . پس حتما با یک شارژر مشابه که المان های مشابه شارژر شما دارد لپ تاپ خود را تست نمایید یا در صورتی که شارژر مشابه ندارید یا از منطبق بودن آن با دستگاه خود اطمینان ندارید ، به یک مرکز تخصصی لپ تاپ مراجعه نمایید و تست کنیدکه مشکل از شارژر است یا خیر.
  6. اطلاعات کاربردی در مورد شارژر لپ تاپ – شارژر نوت بوک
  • شارژر مرکز اصلی برق رسانی به لپ تاپ و نوت بوک شماست و در صورتی که همین عملیات بسیار به ظاهر ساده به خوبی صورت نگیرد ممکن است که صدمات غیر قابل جبرانی برای قطعات داخلی لپ تاپ / نوت بوک شما به وجود آورد .
  •  . ورودی های جریان برق هر لپ تاپ و نوت بوکی ( حتی اگر از یک کمپانی سازنده باشند ) متفاوت است و بر اساس نیاز دستگاه تنظیم می گردد .
  • اگر از خرابی شارژر لپ تاپ یا نوت بوک خود اطمینان دارید بهتر است که به یک مرکز تخصصی تجهیزات لپ تاپ یا فروشگاهی مناسب که بتواند شما را در این زمینه یاری کنید مراجعه نمایید و شارژر مناسب لپ تاپ یا نوت بوک خود را تهیه نمایید .

اگر پس از چک کردن این موارد ، همچنان لپ تاپ شما روشن نمی شود ، چیزی شبیه لامپ یا چراغ خواب را به همان پریز برق وصل کنید تا از سالم بودن پریز برق مطمئن شوید . اگر از سه راهی برق یا محافظ برق برای لپ تاپ استفاده می کنید ، مطمئن شوید که آن را خاموش نکرده باشید یا از سالم بودن آنها مطمئن شوید .

همچنین مطمئن شوید که پریز برق اتصالی نداشته باشد و باعث خرابی شارژر شما نشود .

لپ تاپ خود را در محیطی ساکت چک کنید و ببنید که صدای چرخش فن لپ تاپ خود را می شنوید یا خیر؟ همچنین چک کنید که ال ای دی های روی کیبرد لپ تاپ مخصوصا روی دکمه پاور روشن است یا خیر . در صورتی که صدای فن لپ تاپ خود را می شنوید و یا ال ای دی های روی کیبرد روشن است ، لپ تاپ خود را به یک محیط تاریک ببرید و با دقت صفجه نمایش را بررسی نمایید که آیا تصویری مشخص است یا خیر.

اگر صدای فن نوت بوک را می شنوید یا نور دکمه پاور روشن است ، باید به خرابی ال سی دی شک کنید . مانیتور یا صفحه نمایش از جمله قطعاتی است که در معرض خرابی قرار می گیرد . رابطی بین ال سی دی و مادربرد وجود دارد که در صورت باز و بسته نکردن صحیح درب لپ تاپ ممکن است دچار قطعی شود و تصویری در لپ تاپ شما نمایش داده نشود . دلایل عمده تری نیز برای خرابی و عدم نمایش تصویر در ال سی دی وجود دارد که در صورت بروز آنها در بسیاری از موارد نیاز به تعویض LCD / LED لپ تاپ خواهد بود

در صورتی که لپ تاپ شما روشن شد اما وارد ویندوز نشد ، وارد قسمت بوت دستگاه شوید و چک کنید که هارد دیسک لپ تاپ شما شناخته شده باشد . در صورتی که درایو هارد دیسک شناخته شده بود ، از سلامت ویندوز لپ تاپ خود مطمئن شوید . چک کردن دقیق سلامت هارد دیسک لپ تاپ ممکن است برای کاربران عادی مشکل باشد . در صورتی که لپ تاپ شما دارای گارانتی است به هیج عنوان اقدام به بازکردن پشت لپ تاپ برای بررسی هارد نکنید زیرا بازکردن به منزله ی اتمام تعهد شرکت گارانتی نسبت به لپ تاپ شماست . در صورتی که به کمک بررسی های ظاهری نتوانستید مشکل لپ تاپ یا نوت بوک خود را حل کنید ، حتما در صورت داشتن گارانتی به مرکز گارانتی و در صورت اتمام گارانتی به شرکت های تخصصی تعمیرات لپ تاپ / تعمیرات نوت بوک مراجعه نمایید .

در صورتی که تمامی این موارد را بررسی کردید و مشکل شما حل نشد ، ممکن است مشکل از منبع تغذیه لپ تاپ شما باشد که در این صورت باید آن را تعویض نمایید .

در مورد تعویض آی سی شارژ نیاز به تجهیزات و همچنین تخصص تعمیرات مادربرد می باشد و از شما میخواهم که کار تعمیر لپ تاپ خود را به یک متخصص تعمیرات لپ تاپ بسپارید .

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید