بدون شک یکی از دردناک‌ترین کابوس‌هایی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید، خیس شدن لپ‌ تاپ است. فرض کنید در حال کار با لپ‌تاپ هستید و اتفاقی دست شما به لیوان نوشیدنی برخورد و محتویات آن روی دستگاه بریزد. مهم‌ترین کاری که در ابتدای امر باید انجام دهید، حفظ خونسردی است.

اگر بتوانید در زمان صرفه‌جویی کنید، در آن صورت از وارد شدن آسیب‌های جدی همچون پاک شدن اطلاعات و مشکلات سخت‌افزاری جلوگیری خواهید کرد. در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم هنگام ریختن مایعات روی لپ‌تاپ چه کاری باید انجام داد؟ به‌هیچ‌عنوان این راهنمایی را از دست ندهید.

کارهایی که بلافاصله بعد از ریختن مایعات روی لپ‌تاپ باید انجام دهید

خیس شدن لپ تاپ می‌تواند یکی از ترسناک‌ترین سناریوهای زندگی هر کس باشد. نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است این بوده که بدانید بلافاصله بعد از این رخداد چه کاری باید کرد؟ هر اقدامی که انجام می‌دهید باید سریع و بدون فوت وقت باشد؛ در غیر این صورت ممکن است با مشکلات جبران‌ناپذیری روبه‌رو شوید. در اینجا به شما نکات لازم را خواهیم گفت؛ پس همراه ما باشید.

خاموش کردن سریع لپ‌تاپ

اولین و مهم‌ترین قدمی که بعد از ریختن نوشیدنی روی لپ‌تاپ باید بردارید، خاموش کردن دستگاه است. در خاموش کردن لپ‌تاپ می‌توانید به دو شکل عمل کنید. گاهی اوقات نمی‌توان به شکل عادی نسبت به خاموش کردن لپ‌تاپ اقدام کرد و موس آن‌طور که باید کار نمی‌کند. در این شرایط پیشنهاد می‌دهیم دکمه پاور لپ‌تاپ را به مدت پنج ثانیه نگه دارید تا صفحه‌نمایش خاموش شود. اگر به این موضوع بی‌توجه باشید، شاهد ایجاد مشکلات بزرگی همچون اتصال کوتاه و… خواهید بود.

خارج کردن باتری لپ‌تاپ

یکی از کارهای مهمی که بعد از خیس شدن لپ تاپ باید انجام دهید، بیرون آوردن باتری از دستگاه است. شاید با روند انجام این کار آشنا نباشید؛ برای همین به صورت مختصر درباره آن توضیح خواهیم داد که شامل مراحل زیر هستند:

  1. لپ‌تاپ را برگردانید؛ به‌گونه‌ای که بتوانید قفل محفظه باتری را پیدا کنید.
  2. سوئیچ قفل را به طرف مقابل بکشید تا به باتری برسید.

حالا ارزیابی‌های لازم را انجام دهید. اگر باطری خیس باشد، به احتمال زیاد به آن آسیب وارد شده است و باید به فکر خرید یک گزینه نو باشید. همچنین برخی لپ‌تاپ‌ها برای محافظت از مکان باتری دارای چندین پیچ هستند که در این شرایط باید با یک متخصص تماس بگیرید.

جدا کردن باتری از لپ‌تاپ
جدا کردن باتری از لپ‌تاپ

جدا کردن تمام اتصالات از لپ‌تاپ

نکته مهم دیگر که باید بعد از ریختن مایعات روی لپ‌تاپ به آن توجه کنید، جداسازی تمامی اتصالات است. این اتصالات شامل گزینه‌هایی همچون USB، ماوس، هارد، شارژر و… هستند. عدم جداسازی به موقع و سریع می‌تواند به این دستگاه‌ها نیز آسیب وارد کند و مشکلات شدیدتری را منجر شود. پاک شدن اطلاعات هارد یکی از آن‌ها است.

این موضوع می‌تواند برای افرادی که مدام با کامپیوتر سروکار دارند، یک کابوس باشد. اگر با این مشکل روبه‌رو شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و کار را به کاردان بسپارید. در حال حاضر خانه سخت افزار متشکل از متخصصان بسیاری است و می‌تواند به کمک بازیابی اطلاعات هارد و سایر دستگاه‌های شما همچون لپ‌تاپ بیاید. فقط کافی است با کارشناسان در ارتباط باشید.

خشک کردن لپ‌تاپ

حالا نوبت به یک مرحله مهم می‌رسد و آن چیزی نیست جز خشک کردن لپ‌تاپ. هنگام خشک کردن باید نهایت سرعت و دقت را به کار بگیرید تا صدمه بیشتری به دستگاه وارد نشود. برای جذب مایعات ریخته‌شده رو لپ‌تاپ می‌توانید از پارچه میکرو فیبر بهره ببرید.

حواستان باشد پارچه را روی سطح لپ‌تاپ نکشید. فقط کافی است پارچه میکرو فیبر را روی صفحه کلید لپ‌تاپ بگذارید تا آب به آن جذب شود. همچنین حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از خیس شدن لپ تاپ آن را روشن نکنید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. یک سری از ممنوعیت‌ها وجود دارند که برای خشک کردن لپ‌تاپ باید دور آن‌ها را خط بکشید؛ از جمله:

  1. از سشوار استفاده نکنید و همچنین لپ‌تاپ را جلوی نور شدید خورشید قرار ندهید؛ زیرا گرمای بیش از حد می‌تواند آسیب‌های شدیدتری به دستگاه وارد کند.
  2. برخلاف تصور افراد بسیاری، استفاده از برنج اصلاً توصیه نمی‌شود؛ زیرا گردوغبار وارد منافذ دستگاه شده و آسیب‌های متعددی را منجر خواهد شد.
  3. از برنج استفاده نکنید.بر خلاف تصور عمومی برنج بهترین کار برای خشک کردن لوازم الکترونیکی مرطوب نیست زیرا آنچنان روند خشک شدن را تسریع نمی کند و اگر دانه های برنج در سیستم خنک کننده یا پورت هایی مانند USB وارد شوند مشکلات بیشتری برای شما ایجاد می کند.
بایدها و نبایدهای خشک کردن لپ‌تاپ
بایدها و نبایدهای خشک کردن لپ‌تاپ

چک کردن نهایی لپ‌تاپ با کمک متخصص

حتماً این جمله معروف را شنیده‌اید که “کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند”. بعد از اینکه مراحل ذکر شده را انجام دادید، پیشنهاد می‌دهیم دستگاه خود را به یک تعمیرگاه ببرید تا توسط متخصص مربوطه به خوبی بررسی شود. متخصص به دلیل تجربه و دانش بیشتری که دارد، می‌تواند متوجه شود آیا مشکلی در دستگاه به چشم می‌خورد یا خیر.

اگر آسیب‌دیدگی خاصی مشاهده شد، می‌توانید همان جا از متخصص بخواهید آن را برطرف کند. به‌عنوان‌مثال یکی از بدترین مشکلات پاک شدن اطلاعات از لپ‌تاپ شما است. خانه سخت افزار از یک تیم خبره تشکیل شده است و می‌تواند در زمینه بازیابی اطلاعات دستگاه لپ‌تاپ به کمک شما بشتابد.

مشکلاتی که بعد از ریختن مایعات روی لپ‌تاپ به وجود می‌آیند

خیس شدن لپ تاپ می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات مختلفی باشد. نوع نوشیدنی که روی لپ‌تاپ ریخته است، تأثیر مستقیمی بر میزان آسیب‌دیدگی دارد. به‌عنوان‌مثال اگر آب باعث خیس شدن دستگاه شما شده باشد، در آن صورت کار ساده‌تری در پیش خواهید داشت. شرایط زمانی پیچیده و چالش‌برانگیز خواهند شد که نوشیدنی ریخته‌شده روی لپ‌تاپ، نوشابه باشد. ازآنجایی‌که نوشابه‌های گازدار دارای خاصیت اسیدی هستند، با نفوذ بین قطعات دستگاه احتمال خوردگی را افزایش می‌دهند.

همچنین اگر دمای نوشیدنی همچون چای و قهوه بالا باشد، شدت آسیب افزایش پیدا خواهد کرد. اگر در جداسازی سایر اتصالات همچون هارد کُند باشید، با مشکلاتی همچون سوختگی هارد یا پاک شدن اطلاعات روبه‌رو خواهید شد. درصورتی‌که اطلاعات حذف‌شده ضروری باشند، کافی است با خانه سخت افزار تماس بگیرید تا فرایند بازیابی اطلاعات را برای شما انجام دهد.

مشکلات ایجادشده بعد از ریختن مایعات روی لپ‌تاپ
مشکلات ایجادشده بعد از ریختن مایعات روی لپ‌تاپ

سخن آخر

زمانی که مایعات روی لپ‌تاپ می‌ریزند، نکته‌ای که بسیار مهم بوده، زمان است. در واقع بعد از خیس شدن لپ تاپ باید یاد جمله “وقت طلا است” بیفتید و سریعاً به دنبال راهکارهای ضروری باشید تا مشکل جدی برای دستگاه به وجود نیاید. در این مطلب سعی کردیم چند مرحله مهم را با شما به اشتراک بگذاریم که انجام آن‌ها بعد از ریختن مایعات روی لپ‌تاپ اهمیت دارد. خاموش کردن، درآوردن باتری، جدا کردن اتصالات و خشک کردن شامل این مراحل می‌شوند. اگر سؤالاتی ذهن شما را درگیر کرده‌اند، می‌توانید با خانه سخت افزار تماس بگیرید.

 

 

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید