به طور کلی هارد درایو هایی که دچار ضربه می شوند، ارزش تعمیر را نداشته و بعد از تعمیر هارد امن و مطمئن نیستند. چرا که هد هاردهای فوق ضعیف و با مختصر ضربه خوردگی یا نوسان برق هارد ممکن است دیگر دیتکت نشود. این گونه هارد های ضربه خورده صرفا جهت بازیابی اطلاعات جراحی می شوند تا اطلاعات آن ها استخراج شوند.

علت خرابی هارد ضربه خورده چیست؟

برای تعمیر و بازیابی اطلاعات هارد ضربه خورده نیاز است که این مشکل را به چند  طبقه اساسی تقسیم بندی کرد:

پارک نبودن هد: هارد دچار ضربه یا نوسان شده و هد روی سطح پلتر گیر کرده برای احیاسازی این مشکل نیاز است در محیط کلین روم درب هارد باز شده و هد اصلاح گردد این مشکل بعد از اصلاح هد دوباره دیتکت شده و قابل استفاده مجدد و ریکاوری می شود.

خرابی هد: هد هارد دیسک شکسته یا خراب است. بعد از روشن شدن هارد، صدای غیر عادی از هارد شنیده می شود که در این مشکل نیاز می باشد حتما در کلین روم تعویض هد شود و هارد با هد جدید دیتکت شود و سریعا اطلاعات از طریق PC3000 استخراج و هارد فوق بعد از ریکاوری و استخراج اطلاعات غیر قابل استفاده می باشد.

خرابی موتور هارد : اسپیندل موتور هارد خراب است. هد پس از دیتکت شدن مثل بالا صدای اضافه می دهد و پس از تعویض هد نیز هارد بالا نیامد و در سیستم شناسایی نمی شود در این نمونه که برای ۳۰% هاردهای اتفاق می افتد. نیاز به نعویض پلتر بوده و هد جدید با اسپندل موتور جدید باید استفاده شود. و در اصطلاح غیر از سطح پلتر که اصلی ترین قطعه هر هارد به شمار می آید (چون اطلاعات در سطح پلتر ذخیره می شود) باید تمام قطعات تعویض شوند که اگر خرابی از اسپیندل موتور باشد بعد از عملیات فوق اطلاعات قابل ریکاوری می باشد.

خرابی پلتر: بدترین اتفاق برای تعمیر و بازیابی اطلاعات هارد ضربه خورده شکستن هد و خراشیدگی در سطح پلتر می باشد که این نمونه از سخت ترین نمونه های هاردهای جراحی می باشد و گاها غیر قابل ریکاوری می باشد بازیابی اطلاعات از هاردهای فوق فقط در دو یا سه کشور در دنیا قابل ریکاوری می باشد البته با هزیته فوق العاده سنگین. لازم به یادآوری است تمام ابزارهای لازم در «خانه سخت افزار» موجود می باشد و ما تمام تلاش خود را برای استخراج حد اکثری اطلاعات انجام می دهیم.

شکسته شدن پلتر هارد
در این تصویر به دلیل ضربه شدید، پلتر شکسته شده و باید تعویض شود.

جهت ریکاوری اطلاعات هارد ضربه خورده اکسترنال یا اینترنال نیاز به یک کلین روم استاندارد و ابزار جراحی و تعویض هد هارد است. این ابزار آلات بسیار دقیق هستند اما کافی نیستند زیرا نیاز به سال ها تجربه در تشخیص ایرادات هارد و همچنین استفاده از شیوه های نوین و از قبل طراحی شده جهت جراحی هارد ضربه خورده می باشد. باید متذکر شد در اکثر این موارد بدون ابزار پی سی ۳۰۰۰ ( PC-3000 ) تقریبا کار غیر ممکن است. در زیر برای شما دلایل خرابی و روش های تعمیر هارد ضربه خورده را بیان خواهم نمود.

تعمیر هارد ضربه خورده

بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال آسیب دیده

ضربه خوردن هارد اکسترنال یک پدیده عمومی است و دلیل آن بسیار واضح. عموم کاربران گاهی از هارد اینترنال یا هارد اکسترنال به عنوان یک هارد پرتابل و قابل حمل استفاده میکنند و به همین علت سقوط هارد بر سطحی سخت و یا ضربه شدید و حتی شوک های شدید امری اجتناب ناپذیر است. خانه سخت افزار سال ها تجربه در رفع این گونه ایرادات و بازیابی اطلاعات از هزاران نمونه هارد ضربه خورده و خط دار را در رزومه خود دارد.

ایرادات پیش آمده بر اثر ضربه

باید توجه داشت که در بسیاری از موارد تعمیر هارد ضربه خورده از لحاظ قیمت و صرف زمان مقرون به صرفه نمی باشد اما اطلاعات مهمی در هارد ضربه خورده وجود دارد که حتما هارد باید ابتدا تعمیر شود و بعد وارد پروسه بازیابی اطلاعات شود. هارد دیسکی که در ظاهر سوخته و یا ضربه خورده است و کار نمی کند به حتم یقین قابل بازیابی اطلاعات نیست و حتما باید ترمیم شود و پس از آنکه هارد عملیاتی شد و شروع به کار کرد اطلاعات آن را استخراج نماییم.

مقاله مرتبط:آیا اطلاعات هارد سوخته بازیابی می شود؟

راه حل های متعدد و بیشماری جهت ریکاوری هارد ضربه خورده وجود دارد که باید در ابتدا تشخیص درستی داده شود تا روش صحیح ترمیم آن به درستی اجرا شود. در زیر ایرادات پیش آمده بر اثر ضربه را بررسی می نماییم:

سقوط هد هارد دیسک بر روس سطح پلتر و چسبیدن هد بر سطح پلتر.

موتور هارد دیسک ( اسپیندل موتور هارد ) و چرخش نابسامان پلتر ها.

خراشیدگی و ایجاد دوایر متحد المرکز بر سطح پلتر بر اثر تماس سطح پلتر با محافظ هد هارد دیسک.

خرابی VCM و موتور محرکه هد هارد دیسک و در نتیجه گیر کردن هد در مکانی نا مناسب و یا حرکات غیر عادی.

رها شدن قطعه ای در داخل قوطی هارد دیسک به دلیل شکسته شدن ناشی از سقوط یا ضربه شدید به هارد دیسک.

تغییر مکان هد هارد دیسک در زمان پارک بودن به مکانی غیر طبیعی که مسبب روشن نشدن و یا کارنکردن هارد دیسک به درستی خواهد شد.

تغییر مکان پلتر و یا پلتر ها و در نتیجه لنگ زدن پلتر در هنگام چرخش و ایجاد ویبره در هارد دیسک و تاثیر بر مکان ترک ها که مسیری به ظاهر بیضی پیدا میکنند.

تماس سطح لبه پلتر با رمپ هد هارد دیسک در هارد های رمپ لود و ایجاد براده و کثیفی در داخل قوطی هارد که تاثیر مستقیم بر روی هد و خواندن اطلاعات دارد.

شکسته شدن یک یا چند هد هارد دیسک و یا تغییر وضعیت هد هارد دیسک در موقعیتی بد نسبت به پلتر ها و یا حتی جدا شدن محافظ و هد هارد از بازوی انعطاف پذیر.

پدید آمدن تاب و انحنا در پلتر و یا پلتر ها در هنگام ضربه اخص در زمان روشن بودن هارد دیسک که مسبب خرابی های متعددی از جمله آسیب به هد و محافظ ، ایجاد شیار و خراشیدگی بر سطح پلتر و ویبره در هارد خواهد شد.

بازیابی اطلاعات هارد ضربه خورده

میتوانم برای شما ایرادات دیگر بسیاری را بر شمارم که از حوصله این مقاله خارج است. در خانه سخت افزار برای هر کدام از این ایرادات روش های خاص و حتی ابداع شده از طرف خانه سخت افزار وجود دارد که از آن ها جهت تعمیر و ترمیم هارد دیسک بهره گرفته میشود. هارد دیسک شما در بررسی اولیه و سپس در پروسه تعمیر و بازیابی اطلاعات تست های متعددی را پشت سر میگذارد تا در صورت امکان از سریع ترین روش و قابل اطمینان ترین مراحل به درخواست مشتری پاسخ داده شود. در زیر برای شما چندین روش بازیابی اطلاعات از هارد ضربه خورده را بیان خواهم نمود. البته بدانید که عموما” نه تنها خانه سخت افزار بلکه بهترین مراکز تعمیر هارد و بازیابی اطلاعات در سطح جهانی روش های پیچیده و ابتکاری خود را عموما” در معرض دید قرار نمیدهند، اما خانه سخت افزار بیشتر از دیگران واضح گپ می زند زیرا ما تکنیکال ساپورت هستیم و بسیاری از مراکز دیگر را تحت پوشش خود داریم که بنا به دلایلی قصد نداریم خدایی ناکرده تمامی کارهای آنان را به گروگان بگیریم. روش بازیابی اطلاعات از هارد ضربه خورده:

استفاده از کلین روم میکروبیولوژی و کلاس ۱۰۰ جهت انجام کلیه امور هارد دیسک در هنگام باز نمودن درپوش هارد دیسک.

بهره گیری از ابزار آلات استاندارد تعویض هد و پلتر متعلق به شرکت های معتبر و همچنین ساخت آنها در خانه سخت افزار.

تعویض و ترمیم VCM موتور محرک هد هارد دیسک.

شستشو و تمیز کردن سطح پلتر از اثرات گرد و غبار و اثر انگشت.

تعویض موتور چرخشی خراب هارد دیسک با یک اسپیندل موتور مشابه.

انتقال پلتر ها به درون یک قوطی جدید هارد دیسک ، مشابه نمونه خراب و یا آسیب دیده.

شستشو تمیز کردن هد ها و استفاده مجدد در بعضی موارد که پیدا شدن هد مشابه امکان پذیر نیست.

جراحی هد هارد دیسک ، تعویض هد و هد های آسیب دیده و استفاده از هد یا هدهای دقیقا” مشابه هارد معیوب.

پیدا کردن ، تهیه ، فروش هارد دیسک مشابه اهداء کننده قطعه سالم جهت تعمیر و ترمیم هارد دیسک خراب و معیوب.

استخراج حداکثری اطلاعات از پلتر های آسیب دیده و خش دار بوسیله ابزارآلات مجهز مانند PC-3000 Express و دیگر ابزار های ترمیم پلتر.

حذف موقتی و یا دائم هد و یا هد های آسیب دیده در مراحلی از کار جهت استخراج حد اکثری اطلاعات هارد دیسک معیوب در مراحل اولیه پروسه بازیابی اطلاعات.

چکیده:

خانه سخت افزار با داشتن روابط بین المللی با برترین مراکز بازیابی اطلاعات در سطح جهانی قادر به انجام کلیه امورات تعمیر ، ترمیم ، جراحی هارد دیسک و بازیابی اطلاعات در داخل ایران میباشد و نیازی به ارسال هارد دیسک به خارج از کشور ندارید. بسیاری از مشتریان که قصد ارسال هارد خود را به خارج از کشور داشتند در خانه سخت افزار با هزینه های بسیار کمتر از خارج از کشور موفق به دریافت اطلاعات خود شدند. خانه سخت افزار همانطور که می دانید نماینده انحصاری شرکت محترم ACE Lab روسیه می باشد و متخصصین ما با گذراندن دوره های عالیه تعمیر و بازیابی اطلاعات در خارج از کشور در خدمت شما هستند.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید