اجزای هارد دیسک – هارد دیسک عضو اصلی و پایه ی ثابت خانواده ی سخت افزار کامپیوتر هاست.تمامی اطلاعاتی که شما در کامپیوترتان می بینید و از آن ها استفاده می کنید در این وسیله ی سخت ذخیره می شود.اما با اینکه این وسیله ، یک قطعه ی آشنا است ، بیشتر افراد از درون آن خبر ندارند.در این مطلب ما یک سفر به درون آن خواهیم کرد و به زبان ساده شما را با این دنیای شگفت انگیز آشنا می کنیم.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: هارددیسک چیست؟

داستان از آن جا شروع شد که من یک کامپیوتر قدیمی بی استفاده داشتم که اکثر قطعاتش از جمله هارد دیسک آن خراب شده بود.حس کنحکاوی این که درون هارد دیسک کامپیوتر چه می گذرد من را وسوسه می کرد که آن را باز کنم و از دنیای داخل آن سر در بیارم.بالاخره بعد از مدتی من آن را باز کردم و از داخل آن عکس گرفتم تا غیر از اینکه شخصا داخل آن را کشف می کنم درباره ی آن در وب سایت نیز یک پست بنویسم.

نمای کلی هارد دیسک و معرفی اجرای آن

توجه : اجزای هارد دیسک هر کدام دارای وظیفه ای خاص هستند.

اجزای هارد دیسک
آموزش هارد دیسک
برد هارددیسک
برد هارد دیسک

معرفی قسمت های مختلف از یک هارد باز شده

باز کردن یک هارد دیسک و دیدن اجزای هارد دیسک آن قدر ها هم که تصور می کنید آسان نیست. شرکت سازنده ی آن از انواع پیچ ها (مثلا ۴ سو و ۸ پر ) در آن استفاده کرده بود.تازه هر کدام از پیچ های ۸ پر آن یک سایز داشتند. تعدادی از پیچ ها نیز زیر برچسب ها قرار گرفته بودند طوری که بعد از مدتی جستجو توانستیم آن ها را پیدا کنیم.بعد از این که تمام پیچ ها باز شدند و در رویین آن را برداشتیم با منظره ی هیجان انگیز زیر رو به رو شدیم:

اجزای هارد دیسک
داخل هارد

همان طور که می بینید اولین چیزی که در اجزای هارد دیسک برای من جالب بود ، دیسک آینه مانند آن بود.این دیسک مغناطیسی که نقش ذخیره اطلاعات را بر عهده دارد به قدری صاف و صیقل داده شده است که از بهترین آینه ای که تا به حال در زندگی ام دیده بودم بهتر تصاویر را بازتاب می کرد.البته این تا زمانی ادامه داشت که گرد و قبار بر روی آن ننشسته بود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان ما در خانه سخت افزار هارد درایو را در محیط عادی باز نمی کنیم و در صورت نیاز به بازیابی اطلاعات هارد حتما آن را درون کلین روم کلاس ۱۰۰ باز می کنیم و به قصد جراحی هارد و تعویض هد یا پلتر هارد.

معرفی اجزای داخلی هارد به همراه تصویر

تصویر زیر نمایی است از اجزای هارد دیسک که شما از بالا یک هارد دیسک را می بینید.

اجزای هارد دیسک
هد و پلتر هارد

بخش های دیگر هارد

برای باز کردن موتور ما مجبور بودیم تا برد پشت هارد را که مغز متفکر هارد می باشد را باز کنیم تا پیچ آن قابل دسترس باشد.تصویر زیر نمای زیرین هارد دیسک پس از باز کردن برد آن می باشد:

اجزای هارددیسک

هارد باز شده
هارد باز شده

پس از باز کردن برد زیرین هارد ، باز کردن بقیه ی قسمت های هارد میسر شد.در ادامه پس از بازکردن هر قسمت از مراحل کار عکس گرفتیم و در تصاویر توضیحات لازم داده شده است:

قسمت های خواننده ی صفحه ی مغناطیسی (هِد):

اجزای هارددیسک
Air Filter
سنسور هد هارد
Head sensor

اجزای هارددیسک

اجزای هارد
اجزای هارددیسک

قسمت های حفاظت کننده ی هارد دیسک:

یکی از جالب ترین قسمت های هارد دیسک ، قسمت رطوبت گیر و فیلتر تصفیه ی هوای آن بود. هر دوی این قسمت ها وظیفه ی پاکیزه نگه داشتن صفحه ی مغناطیسی را بر عهده دارند. چرا که اگر گرد و قبار وارد هارد دیسک بشود ممکن است با ایجاد خش بر روی صفحه ی مغناطیسی هارد باعث از بین رفتن اطلاعات داخل آن شوند.

رطوبت گیر هارددیسک
رطوبت گیر هارددیسک
فیلتر هوا هارددیسک
فیلتر هوا هارددیسک

پس از این که ما تمام قسمت های بالا را از هارد دیسک جدا کردیم تنها قسمتی که مانده بود صفحه ی مغناطیسی و موتور آن بود. برای باز کردن آن ها هم هر چه تلاش کردیم موفق نشدیم. به خاطر این که موتور صفحه مغناطیسی از پشت پَرچ شده بود و در ضمن پیچ های هشت پر روی دیسک نیز به قدری ریز بودند که به ما امکان باز کردن آن ها را نمی داد.(حتی از ابزار خشونت هم استفاده کردیم اما نشد!)

اجزای هارد دیسک

برای بازکردن هارد،هیچ وقت خودتان دست به کار نشوید؟

اگر هارد شما ضربه خورده و یا به هر دلیلی دچار آسیب مکانیکی شده برای تعمیر هارد خودتان اقدام به بازکردن آن نکنید.چون این کار می تواند برای همیشه اطلاعات شما را ازبین ببرد.برای تعویض قعطات هارد حتما با یک کارشناس بازیابی تماس بگیرید.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

4 دیدگاه برای “برسی اجزای تشکیل دهنده هارد دیسک و نحوه کار آنها

دیدگاهتان را بنویسید