برای تعویض برد هارد توشیبا، به تطبیق دقیق پنج  مورد نیاز دارد تا احتیاجی به جابجا کردن هیچ چیپی از برد خراب قدیمی به برد توشیبا جدید نباشد. ما توسیه می کنیم:

  • تطبیق دقیق مدل هارد توشیبا MK2565GSX
  • همچنین تطبیق شماره ای که بصورت نرمال درست در زیر مدل نوشته شده است  HDD2H84 F VL01 T
  • تطبیق دقیق فرم ویر Firmware ) FW) اگر چه در تمامی مدل های هارد دیسک توشیبا شماره کد فرم ویر FW روی لیبل هارد توشیبا نوشته نشده است اما اگر در لیبل موجود بود حتما آن را لحاظ کنید (۰۱۰ A0/GJ002C )
  • تطبیق شماره چیپ اصلی برد هارد توشیبا که عموما یک چیپ بزرگ مربعی شکل است (۸۸i9017-TLA2)
  • تطبیق شماره برد هارد توشیبا که بر روی برد حک شده است

روش پیدا کردن برد مشابه برای هارد توشیبا

اگر این پنج مورد دقیقا همسان و مانند هم نبودند بعد از تعویض برد هارد توشیبا هارد شما خواهد چرخید ولی  هارد شما تشخیص داده نخواهد شد و قادر به دیدن اطلاعات خود نخواهید بود.

در بعضی موارد در زمان تعویض برد هارد توشیبا نیاز دارید که آی سی هشت پایه رام  ROMرا هم از برد هارد توشیبا قدیمی به برد جدید انتقال دهید تا در بایوس مادربرد هارد شما شناسایی شود. البته عموما هارد های توشیبا ی زیر ۳۲۰ گیگابایت دارای تراشه تطبیق داده ROM ) Adaptive Data  )  نیستند. در یک تعویض ساده برد هارد توشیبا بوسیله افراد ناشی نه تنها تضمینی برای کار کردن هارد توشیبا با برد هارد جدید نیست بلکه احتمال دارد به هارد توشیبا نیز صدمات جبران ناپذیر وارد شود. این تراشه هشت پایه به نام رام ROM دارای اطلاعات خاص برای همان هارد است در عکس زیر ما این تراشه رام را برای شما مشخص کرده ایم

روش پیدا کردن برد مشابه برای هارد توشیبا

 

  • تعمیر برد هارد توشیبا شکستگی کانکتور آی دی ای IDE.
  • تعمیر برد هارد توشیبا شکستگی فرو رفتگی پین کانکنور آی دی ای IDE.
  • تعمیر برد هارد توشیبا شکستگی کانکتور ساتا SATA PCB.
  • تعمیر برد هارد توشیبا شکستگی المان الکترونیکی روی برد هارد دیسک.
  • تعمیر برد هارد توشیبا سوختن چیپ اصلی ( بزرگ ) برد هارد دیسک.
  • تعمیر برد هارد توشیبا ترمیم سوختگی فیوز برد هارد بر اثر نوسان  ولتاژ و یا برعکس زدن سوکت پاور به برد هارد.
  • تعمیر برد هارد توشیبا ترمیم مدار TVS ورودی پاور حفاظت اولیه.
  • تعمیر برد هارد توشیبا ترمیم شکستگی برد برد هارد دیسک.
  • تعمیر برد هارد توشیبا ترمیم رام برد هارد دیسک.
  • تعمیر برد هارد توشیبا چیپ پاور و المان های سوخته

برد هارد توشیبا در معرض آسیب های زیادی قرار میگیرد :

 ۱- سوختن مدار TVS ورودی:

گاهی به علت خرابی منبع تغذیه کامپیوتر Power Supply یا پاور اکسترنال ولتاژ نامناسب به برد هارد دیسک وارد میشود و این مدار جهت محافظت از دیگر قطعات میسوزد. این مدار از چندین دایود و مقاومت و گاهی از سلف و فیوز تشکیل شده است. تعویض و تعمیر اینگونه برد ها نیاز به مهارت و دانش کافی از الکترونیک دارد. توصیه میکنیم به هیچ عنوان اگر دانش کافی ندارید برد هارد دیسک را تعمیر نکنید زیرا ممکن است در تعمیر شما ایراداتی باشد که پس از نصب آن برد هارد بر روی هارد دیسک آسیب های جبران ناپذیری به هارد وارد نماید.

۲- سوختن چیپ اصلی :

چسپ پردازشگر اصلی عموما” قابل برنامه ریزی است و دو نوع مشکل دارد . ممکن است برنامه آن دچار مشکل شده باشد. در این صورت شما هیچگونه سوختگی فیزیکی و ظاهری بر روی برد نمیبینید. اما هارد دیسک شما با این برد کار نخواهد کرد. حتی ممکن است هارد دیتکت بشود اما با ظرفیت اشتباه .

۳- خرابی در آی سی رام برد هارد دیسک:

بر روی انواع برد هارد دیسک یا بهتر بگویم بر روی همه انواع برد هارد دیسک یک آیسی وجود دارد که اطلاعات اولیه جهت عملیاتی شدن هارد دیسک در درون آن تعبیه شده است. همچنین در بعضی از انواع برد هارد دیسک دیده میشود که بر روی برد هارد دیسک ، آی سی خاصی برای اطلاعات اولیه هارد تعبیه نشده است و دارای آی سی اینترنال هستند. که در چیپ اصلی قرار دارد. در واقع یا رام اینتر نال است ( درون چیپ اصلی ) یا رام اکسترنال است ( یک آی سی خاص جداگانه بر روی برد هارد دیسک ). در هر دو صورت احتمال آسیب رسیدن به این اطلاعات وجود دارد و در صورت خرابی دیگر هارد شما قادر به شناسایی شدن در مادربرد و یا کامپیوتر نمی باشد.

۴- سوختن چیپ پاور:

بر روی تمامی انواع برد هارد دیسک یک آی سی خاص وجود دارد که وظیفه کنترل و ساخت ولتاژ و سیگنال های متفاوتی را به همراه مدار خود دارد تا هارد دیسک شما کارش را به درستی انجام دهد. سوختن این آی سی و یا مدارات آن میتواند بر اثر نوسانات خارجی و یا داخلی خود هارد دیسک صورت گیرد.

۵- کنده شدن قطعات و المان ها از روی برد هارد:

این ایرادی همگانی در انواع برد هارد دیسک میباشد. ممکن است در هنگام جا زدن هارد دیسک در محفظه اش و یا جابجایی هارد دیسک ، برد هارد دیسک شما تماسی با قطعه ای سخت داشته باشد و موجب شکسته شدن یک المان حتی کوچک از روی برد هارد شما شود. در این صورت برد هارد دیسک نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و ممکن است کلا” از کار بیاستد.

۵- خرابی سوکت انواع برد هارد دیسک:

سوکت انواع برد هارد دیسک دارای شیار ها ، برآمدگی و یا زوایای خاصی است تا کاربر بتواند فقط به یک جهت خاص کابل پاور و دیتا را به هارد دیسک متصل نماید. در صورت شکستن این سوکت ممکن است دیگر نتوانید کابل های رابط را به برد هارد دیسک متصل نمایید. حتی در حالاتی شکستگی سوکت و اتصالات بد کابل ها و سر سوکت ها به هم میتواند آسیب جدی به هارد دیسک شما وارد نماید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید