عمر هارد چند سال است؟دیسکهای سخت هوشمند هستند، یعنی ویژگیهایی همانند تکنولوژی بررسی مانیتورینگ خودکار، و گزارش‌دهی  (S.M.A.R.T. (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology را در خود جای داده اند.

تکنولوژی S.M.A.R.T قابلیت، ضریب اطمینان و عمر هارد دیسک را بررسی و اندازه گیری مینماید تا بداند اگر در حال خطا کردن است و یا عمر هارد یا مرگش فرا رسیده است. می­توانید داده­ها و پارامتر های مهم S.M.A.R.T. دیسک سخت خود را مرور کنید تا بفهمید سالم هستند یا ایرادات و مشکلات شروع به گسترش کرده اند.

چه حالی می­شوید اگر ببینید هارد دیسک­ هوشمندتان مرده است؟

طول عمر هارد دیسک مشخص است، اما انتهای عمر هارد معمولأ مشخص نیست. خوشبختانه بسیاری از هارد درایوهای جدید هوشمند هستند و می­توانند حداقل خود را بررسی کنند و اگر مشکلی دارند با نمایش پیغام آن را اعلام کنند. متأسفانه ویندوز ابزار داخلی که استفادۀ آن هم ساده باشد را ندارد تا پیغام های تکنولوژی S.M.A.R.T. دیسکهای سخت را نمایش دهد. داده­های هوشمند دیسکهای سخت توسط Command Prompt قابل قابل مشاهده می­باشد، اما برای اینکه واقعأ بتوانید داده­ های واقعی را ببینید به برنامۀ دیگری از کمپانی های دیگر نیاز دارید.

عمر هارد دیسک چقدر است؟
عمر هارد دیسک چقدر است؟

مشاهدۀ وضعیت کامل هارد هوشمند S.A.M.R.T با استفاده از CrystalDiskInfo

برنامۀ CrystalDiskInfo به­ صورت رایگان، متن باز و آسان می­باشد که می­تواند اطلاعات وضعیت دیسک سخت شما را نشان دهد. نسخۀ قابل حمل یا نصبی این برنامه نیز موجود می­باشد. هر کدام را که بخواهید می توانید استفاده کنید ، در ادامه نحوۀ کار با آن را آموزش دهیم.(دانلود نرم افزار)

پس از اجرای برنامه، همه چیز مشخص است. اطلاعات عمومی دیسک سخت شما در صفحۀ اصلی بطور واضح نشان داده شده است. اگر حال دیسک سخت شما خوب باشد، وضعیت “خوب” نمایش داده شده است. در تصویر زیر، زیر نوار منو ۳ درایو تعریف شده روی دیسک سخت نشان داده شده ­اند. همانطور که مشخص است دیسک سخت وضعیت خوبی دارد و وضعیت عمومی آن “GOOD” گزارش شده است. وضعیت های دیگری همانند “بد Bad” (دیسک سخت در حال مردن می­باشد یا شاید مرده است، عمر هارد رو به پایان است.)، “احتیاط Caution ” ( این وضعیت اخطار می­دهد که از داده ­های دیسک سخت نسخۀ پشتیبان تهیه کنید و دیسک را جایگزین کنید، بدین معنی که ممکن است عمر هارد به انتها رسیده.) و “ناشناخته Unknown” ( در این حالت اطلاعات S.M.A.R.T. قابل تشخیص نمی­باشد).

عمر هارد دیسک چقدر است؟

همچنین قابلیت نمایش لیستی از جزئیات هر درایو وجود دارد اما اگر حرفه­ای باشید (یعنی هر چیزی را در ریزترین حالت بررسی و عیب­یابی کنید.) این برنامه کار خاصی برای شما انجام نخواهد داد. اگر می­خواهید اطلاعات دقیق از صفات تعریف شده و معنای هر کدام در این برنامه را بدانید این لینک ها مراجعه نمایید.

صفات S.M.A.R.T و تکنولوژی مانیتور خودکار

تمامی نکاتی که در این برنامه وجود دارد بسیار ساده و برای داشتن اطلاعات عمومی از وضعیت دیسک سخت مناسب است اما یک مشخصۀ عالی در این برنامه وجود دارد که ارزش معرفی شدن را دارد. اگر نگران وضعیت سلامت دیسک سخت خود هستید، بهتر است تنظیم کنید تا با شروع به کار ویندوز برنامه در پشت زمینه اجرا شود و زمانیکه وضعیت  پارامترهای S.M.A.R.T هارد شما تغییری ­کند، آنرا به­صورت پیغامهای صفحه­ای اعلام میکند. برای انجام این کار از نوار منو، function را باز کنید و روی گزینۀ startup کلیک کنید تا عملیات شرح داده شده از این پس برای شما انجام شود.

عمر هارد دیسک چقدر است؟

مشاهدۀ داده ­ها هوشمند دیسک سخت با استفاده از Command Prompt

اطلاعات هوشمند عمومی دیسک سخت توسط  Command Prompt ویندوز قابل مشاهده است. برای باز کردن محیط برنامه روی استارت کلیک کنید و برنامۀ Command Prompt را باز کنید. برای انجام این کار ابتدا کلیدی که شکلک استارت ویندوز را دارد فشار داده همزمان کلید R را فشار دهید. تا خط فرمان مانند شکل زیر روئت شود.

عمر هارد دیسک چقدر است؟

سپس Wmic را تایپ نموده و دکمه اینتر را فشار دهید پنجره زیر نمایان می شود

خط کد زیر را در محیط برنامه  در خط فرمان تایپ و یا کپی و پیست کنید.

diskdrive get status

rive get status

اگر همه چیز مرتب باشد، وضعیت به ­صورت OK برای هر درایو موجود در سیستم، نمایش داده می­شود. وضعیتهای دیگر شامل بد، احتیاط و ناشناخته می­باشد. اگر با این وضعیتها روبه­رو باشید، می­توانید مطمئن شوید که مشکلاتی وجود دارد و باید از اطلاعات دیسک خود نسخۀ پشتیبان تهیه کنید.

عمر هارد دیسک چقدر است؟

کمک، عمر هارد دیسک من رو به پایانه و دیسک سختم داره میمیره!

اگر وضعیت دیسک سختتان نشان دهد که مشکلی وجود دارد، به این معنا نیست که خیلی سریع دیسک سخت و اطلاعات خود را از دست خواهید داد. شاید هنوز برای تعمیر دیر نباشد.

اگر خطای S.M.A.R.T وجود داشته باشد، عاقلانه است اگر فرض کنید عمر دیسک سخت رو به پایان است. در این حال مرگ دیسک سخت طی چند دقیقه، چند ماه یا حتی چند سال اتفاق خواهد افتاد. در طی این مدت باید از داده­های موجود روی دیسک سخت پشتیبان تهیه کنید. مطمئن شوید که نسخۀ پشتیبان به­روز را در دستگاهی دیگر همانند یک هارد دیسک اکسترنال، سی دی یا فلش مموری ذخیره کنید.

چکیده:

بهتر است از وضعیت سلامت هارد خود مدام باخبر باشید، چون عیوب دیسک سخت بدون اطلاع و هر زمان ممکن است رخ دهد. اگر به درستی فایلهای خود را بکاپ­گیری کنید و به فکر جایگزین مناسب برای دیسک سخت خود باشید، مشکلی پیش نخواهد آمد. گاهی اوقات با اینکه دیسک سالم است ممکن است بخشی از آن دچار مشکل شود و داده­های شما را خراب کند.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

1 دیدگاه برای “عمر هارد دیسک چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید