ریکاوری بازیابی اطلاعات – اگر اطلاعات خود را از دست داده اید و یا اطلاعات مهم شما غیر قابل دسترس هستند . حتما به نکات زیر در جهت بازیابی اطلاعات و یا محفوظ نگه داشتن اطلاعات از آسیب های بیشتر دقت کنید. در بسیاری از مطالب درج شده در اینترنت و شنیده ها از دوستان مطالب اشتباهی را دیدم که لازم می دانم در این مکان توصیه هایی را برای عزیزانی که اطلاعات هارد خود را ازدست داده اند قرار دهم :

جستجو نکنید و فایل ها را پشت سرهم باز نکنید

اگر متوجه شدید فایل ، نوشته ها ،عکس های خود و بطور کلی اطلاعاتی که برایتان مهم میباشد را در مکانی که همیشه آنها را در آنجا می یافتید وجود ندارند به هیچ وجه اصرار در جستوجوی بیشتر ننمایید فقط مجاز می باشید محدوده سطل آشغال را نگاهی بیاندازید . سریعا” کامپیوتر خود را خاموش نمایید و هارددیسک را به عنوان یک هارد دوم به سیستمی سالم بر اساس دستور العمل های متخصصین نصب نمایید و با خیلی آسوده به دنبال اطلاعات خود بگردید.توجه کنید در حین جستجو هیچ فایلی را که بر روی هارد مورد جستجو قرار دارد اجرا ننماید زیرا موجب دوباره نویسی اطلاعات در هارد خواهد شد و همچنین اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید بهتر است از متخصصین ریکاوری بازیابی اطلاعات بهره بگیرید .

نرم افزاری نصب نکنید.

از نصب هرگونه نرم افزار بازیابی اطلاعات بر روی انباره اطلاعاتی که اطلاعات را در آن ازدست داده اید بشدت پرهیز نمایید

از فرمت کردن هارد خود بترسید!

به هیچ عنوان هارددیسک را فرمت نکنید حتی اگر سیستم به شما پیشنهاد این کار را داد.

به هیچ عنوان هارددیسک را فرمت نکنید

اسکن و چک نکنید

از راه اندازی نرم افزار های خودکار مانند  و Scandiskو   Chkdisk بشدت پرهیز نمایید.

از راه اندازی نرم افزار های خودکار مانند  و Scandiskو   Chkdisk بشدت پرهیز نمایید.

نرم افزار کاربردی نصب نکنید

از نصب هرگونه نرم افزار جدید بر روی سیستم خودداری کنید. مثلا نرم افزار آفیس و یا اتوکد و دیگر نرم افزارهای کاربردی که شاید مورد نیازتان باشد.

دیفرگ ممنوع!!

از انجام عملیان بهینه کردن هارد دیسک اکیدا” خود داری کنید Defragment

دیفرگ ممنوع!!

بوسیله ویروس کش ها اسکن نکنید.

از اسکن کردن هارددیسک یا انباره اطلاعاتی خود بوسیله ویروس کش ها جدا” خودداری نمایید.

داده ها را جا به جا نکنید.

هیچگونه اطلاعاتی را جابجا ننماید و از یک پارتیشن به پارتیشن دیگر منتقل نکنید.

لیستی از اطلاعات از دست رفته تهیه کنید

سعی کنید تمرکز خود را از دست نداده  و مکان دقیق اطلاعات را به یاد بیاورید

از سیستم خود استفاده نکنید

تا انجام بازیابی اطلاعات به صورت درست از کامپیوتر خود استفاده نکنید چراکه خود سیستم عامل در زمان راه اندازی  و یا استفاده فضاهایی از هارد شما را دوباره نویسی می کند.

با متخصصین مشاوره کنید 

با یک یا چند متخصص بازیابی اطلاعات مشورت کنید و از انجام عملیات پر خطری که دوستان توصیه می نمایند اکیدا” خودداری کنید

صدای ناهنجار هارد خطر ناک است

 درصورت شنیدن صداهای ناهنجار از هارددیسک به هیچ عنوان آن را دوباره روشن ننمایید.(برای توضیح بیشتر اینجا کلیک کنید)

فریزر خطرناک است

از قراردادن هارددیسک خود در فریزر و کارهایی از این قبلیل که گاها” در وب سایت ها و یا از طرف افراد بی مسئولیت گفته می شود اکیدا” پرهیز نمایید. زیرا روی سطح پلاتر شما یک لایه یخ بوجود می آید و به شدت به هد هارد آسیب وارد می کند همچنین به پلاتر ها.

دوباره نویسی نکنید

اگر خودتان اقدام به بازیابی اطلاعات نمودید ، اطلاعات بازیافت شده را به هیچ عنوان در هاردی که اطلاعات را از آن ازدست داده اید ذخیره نکنید

برد هارد را تعویض نکنید

از تعویض برد هارد دیسک با هارد مشابه دیگر خودداری نمایید زیرا امکان آسیب وارد کردن به هر دو هارد بسیار زیاد است  در هارددیسک های جدید حتما باید اطلاعات لازم و کافی جهت این کار داشته باشید. همچنین بسیار دیده شده که برد هارد دیسک بوسیله افراد ناشی تعویض شده و برد اصلی هارد دیسک گم شده است. توجه کنید اگر برد اصلی بعضی هارد دیسک ها مانند سیگیت گم شود تا به حال راهی برای بازیابی اطلاعات در دنیا وجود ندارد.

المان های الکترونیکی برد را درست عوض کنید

در صورتیکه برد هارددیسک و یا انباره اطلاعاتی سوخته است و قصد تعویض قطعات الکترونیکی را دارید حتما از قطعات کاملا” مشابه و با مشخصات یکسان استفاده نمایید و از بکاربرد هویه پرهیز کنید در بعضی موارد قطعه آن چنان سوخته است که تشخیص آن بسیار سخت است و باید از برد همانند جهت شناسایی قطعه سوخته بهره گرفته شود.

المان های الکترونیکی برد را درست عوض کنید
المان های الکترونیکی برد را درست عوض کنید

سمت بعضی از المان های الکترونیکی برد هارد مهم است

اگر قصد تعویض المان های الکترونیکی را دارید حتما از قراردادن المان در سمت صحیح خود اطمینان حاصل نمایید بعضی المان ها در صورت برعکس جا زدن آسیب خواهند دید و حتی می توانند برد و هارددیسک را نیز از بین ببرند.

مراقب تنش ، ضربه ، شوک الکتریکی باشید

هارددیسک قطعه ای بسیار حساس نسبت به تکان های شدید ، ضربه ، الکتریسیته ساکن ، نوسانات الکتریکی از ناحیه منبع تغذیه می باشد به همین دلیل بسیار مراقب باشد اگر اقدام به خارج نمودن هارد دیسک و یا انتقال آن به هر مکانی حتی برای ارسال به مراکز بازیابی هستید.

از لوازم جانبی استاندارد استفاده کنید

از اتصال بعضی رابط ها و تبدیل کننده های غیر استاندارد مانند ساتا به یو اس بی پرهیز کنید . حتی اگر اطمینان از مبدل دارید توصیه می شود جهت بازیابی اطلاعات از این ابزارها استفاده ننمایید. بعضی از این قطعات از منبع تغذیه خارجی مستقل به خود استفاده میکنند که استاندارد نیستند.

ریکاوری بازیابی اطلاعات

تحت داس یا لینوکس ریکاوری بازیابی اطلاعات را انجام دهید

حتی الامکان اگر قصد ریکاوری بازیابی اطلاعات هارد را دارید این کار را در محیطی غیر از محیط ویندوز انجام دهید و اطلاعات استخراج شده را به هارد دیگری منتقل نمایید.

درپوش هارد دیسک را بازننمایید

از باز نمودن درپوش هارددیسک قویا” خودداری نماید زیرا ورود کوچکترین گرد و غباری که حتی با چشم دیده نمی شوند موجب ازکارافتادن هارد شما خواهد شد. بسیار دیده ایم که هارددیسک هایی را در محیط های معمولی ( بدون وارد شدن به کلین روم ) باز کرده اند و آسیب های جدی به اطلاعات وارد آمده است.

پسورد اشتباه وارد نکنید

اگر هارددیسک شما دارای پسورد بوده و آن را فراموش نموده اید از تکرار نمودن بی مورد و پی در پی  رمز های اشتباه پرهیز نمایید زیرا ممکن است هیچ گاه دیگر اطلاعات قابل بازیابی نباشند مثلا” هارددیسک های اکسترنال در مواقعی پس از قبول یک میزان خاص در اشتباه وارد کردن رمز عبور هارددیسک را امحاء خواهند نمود.

ریکاوری بازیابی اطلاعات

سابقه مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات را چک کنید

در آخر به شما توصیه می کنم اگر اطلاعات برایتان ارزشمند است به یک مرکز تخصصی ریکاوری بازیابی اطلاعات تحت لیسانس معتبر با ابزارهای پیشرفته مراجعه نمایید و از دستکاری انباره اطلاعاتی خود پرهیز کنید و در صورتیکه اطلاعات برایتان ارزش خاصی ندارد مجاز به انجام حدس و خطا ها  می باشید و کسب تجربه خواهید کرد . بسیار دیده ام اشخاصی را که پس از انجام اینگونه کارهای پر خطر جهت ریکاوری بازیابی اطلاعات به مراکز متعددی مراجعه نموده اند و متاسفانه دیگر اطلاعاتشان قابل بازیابی نمی باشد.

قیمت بازیابی اطلاعات

مراکز مختلف بنا به ابزار و لوازمی که استفاده می کنند و تجاربشان امکان دارد قیمت های مختلفی را پیشنهاد بدهند. لزوما نه ارزان ترین مرکز بازیابی اطلاعات هارد و نه گران ترین آنها بهترین نیستند. بهتر است با چند تماس تلفنی از امکانات برتر ، تجربه متخصصین و سابقه آنها اطمینان حاصل نمایید.برای آگاهی بیشتر مطلبی با موضوع هزینه ریکاوری هارد، تنظیم شده که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

 

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید