سلام دوستان همیشه یکی از دغدغه های من این بوده که بعضی از دوستان هارددیسک خود را به سادگی با تعویض یک برد مشابه نامناسب خراب کرده اند و یا در پیدا کردن برد متناسب با هارددیسک دچار سردگمی بوده اند و با حدس و خطا سعی در رفع مشکل کرده اند .

روش اصولی برای پیداکردن برد مشابه

در این سری از مقالات قصد دارم تا توضیحی کامل و جامع در مورد انواع برد ها و مدل های هارددیسک ارائه بدهم بلکه دوستان با مشکلات کمتری برخورد نمایند.قبل از هرچیز لازم می دانم تا چند نکته را متذکر شوم:

  1. هیچگاه برد هارد خراب خود را جهت تست برروی یک هارد سالم قرار ندهید ! شاید که واقعا برد آن هارد مشابه خراب بوده و به مدیا آسیب رسانده است حال با گذاشتن آن برد خراب بر روی یک هارد سالم دیگر ، امکان رساندن آسیب به این هارد سالم دور از انتظار نیست.
  2. تا هر زمان که از صحت برد مشابه یدکی ( خریداری شده و یا … ) اطمینان حاصل نکرده اید از تست آن بر روی مدیای هارددیسک خود  اجتناب کنید.
  3. اطلاعات کافی از نحوه پیدا کردن برد مشابه و صحیح برای مدیای هارددیسک خود بدست آورید . و از دانسته های دوستانی که تخصصی در این زمینه ندارند استفاده نکنید.
  4. خیلی از بردهای هارددیسک قابل تعمیر هستند پس از هزینه های اضافی برای خرید برد هارددیسک جدید پرهیز کنید.
  5. در هنگام خرید برد هارددیسک بهتر است مدیای هارددیسک خود را به همراه داشته باشید زیرا ممکن است مدیای هارددیسک شما نیز خراب باشد و شما فقط هزینه ای اضافی پرداخت کرده اید و بردی خریداری نموده اید که دیگر به درد شما نمی خورد . پس در هنگام خرید از فروشنده درخواست نمایید مدیای هارددیسک شما را تست کند . این تست هیچگونه هزینه ای در بر نخواهد داشت.
  6. بسیاری از هارددیسک های جدید بر روی بردشان اطلاعاتی وجود دارد که اگر آن اطلاعات از بین برود دیگر امکان سالم سازی هارددیسک وجود ندارد و با هیچ برد دیگری هم مدیای هارددیسک شما کار نخواهد کرد پس حتما” در حفظ و حراست از برد هارددیسک خود کوشا باشید.
  7. در هنگام تحویل هارددیسک جهت تعمیر و یا تعویض برد قبل از آنکه هارد از نظر شما دور شود از تعمیر کار  درخواست نمایید تا شماره سریال هارددیسک شما و همچنین شماره سریال برد هارددیسک را به شما بدهد ( درج در قبض رسید ) و یا آن ها را از قبل برداشته و بردهارددیسک و مدیای هارددیسک  خود را علامت گذاری نمایید.برای مشاهد برد هارد دیسک خود از اینجا وارد شوید.
  8. اگر اطلاعات هارد معیوب شما که فکر می کنید برد آن خراب است مهم می باشد ، حتما به یک متخصص مراجعه نمائید.

توجه: هارد دیسک‌های بسیاری هستند که تشخیص سلامت و یا معیوب بودن برد هارددیسک به سادگی امکان پذیر نیست.

تست های قبل از تعویض برد:

آیا اسپیندل موتور هارددیسک می چرخد؟
بله: آیا هارددیسک هیچگونه صدای کلیک کلیک و تا تیک های ریز و یا صدایی مشابه و تکراری دارد؟
در این صورت به احتمال ۹۵% برد هارد شما سالم می باشد.
خیر: اگر اسپیندل نمی چرخد آیا هیچگونه صدای ضعیف از هارد شنیده می شود؟
اگر جواب مثبت اسن به احتمال زیاد برد سالم است.
آیا آثار سوختگی بر روی برد هارد مشاهده می شود؟ آیا هیچ یک از آی سی ها و یا کامپوننت های الکترونیکی روی برد بیش از حد گرم می شوند ( طوری که وقتی با انگشت آن را لمس می کنید احساس سوختن به شما دست دهد )؟
در این صورت برد هارد شما آسیب دیده است.

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید