نشناختن هارد اکسترنال یو اس بی USB از ایرادات شایعی است که در هاردهایی که از طریق کابل USB به سیستم اتصال پیدا می کنند بوجود می آید.

قبل از توضیح در رابطه با این ایراد لازم است که در مورد هاردهای USB توضیح مختصری دهیم. یک هارد درایو اکسترنال در واقع یک ذخیره ساز اطلاعاتی پرتابل میباشد که از طریق پورت USB یو اس بی ، فایروایر FireWire ، و یا وایرلس wirelessly به کامپیوتر متصل میشود. عموما” به عنوان بک آپ و یا برای جابجایی اطلاعات استفاده میشوند. هارد اکسترنال USB از نظر انتقال دیتا به دو دسته کلی تقسیم می شود :

  • هارد یو اس بی اکسترنال با کابل رابط  USB2 سرعت انتقال داده ها  ۴۸۰ Mb/s مگابیت در ثانیه یا همان ۶۰ MB/s مگابایت در ثانیه (هر یک مگابیت بر ثانیه Mb/s مساوی است با ۰.۱۲۵ مگابایت در ثانیه ).
  • هارد اکسترنال با کابل رابط USB 3.0 سرعت انتقال ۶۴۰MBps  مگابایت در ثانیه یعنی در حدود ۵۰۰۰Mp/s مگابیت در ثانیه  بیش از ده برابر USB2 می باشد.

البته لازم به ذکر است که انتقال داده در شرکت های سازنده بر اساس ابر کامپیوترها و در بهترین حالت فوق چک شده است اما در حالت عملیات و در میکرو کامپیوترها یا همان کامپیوتر های شخصی ما، عموما در USB3 سرعت نهایتا” در اطراف ۱۰۰ MB/s  و در USB2 سرعت ۱۵ تا ۶۰ MB/s  قابل مشاهده است. آن هم صرفا” برای یک فایل حجیم و بزرگ زیرا وقتی شما شروع به انتقال فایل هایی خرد و کوچک می کنید سرعت به طرز وحشتناکی کند می شود.

این دسته بندی براساس سرعت انتقال داده می باشد تقسیم بندی دیگر براساس نوع هارد مورد استفاده در باکس اکسترنال می باشدکه به چند نوع برند هارد تقسیم می شود: هارد وسترن دیجیتال Western Digital ، سیگیت Seagate، هیتاچی ، توشیبا Toshiba، سامسونگ Samsung و… . این تقسیم بندی براساس نوع هارد در باکس موردنظر می باشد. اما آنچه که مشتری در هنگام خرید هارد پرتابل یا همان هارد اکسترنال می بیند برند آن باکس است. بدین معنی که ما در بازار دو مدل هارد اکسترنال داریم:

برند هایی که خود سازنده هارد دیسک هستند. مانند:

کارخانه تولید هارد وسترن دیجیتال Western Digital تولید کننده هارد های اکسترنال به مدل های:  WD My Passport – WD MyBOOK – WD My Cloud – WD WD Elements

کارخانه تولید هارد سیگیت Seagate تولید کننده هارد های اکسترنال به مدل های : Seagate Backup Plus – Seagate Expansion – Seagate Innov8 – Seagate Sevenᵐᵐ Portable Drive

کارخانه تولید هارد توشیبا Toshiba تولید کننه هارد اکسترنال به مدل های : Toshiba  CANVIO® BASICS 3.0 – Toshiba Canvio – Toshiba Connect® II – Toshiba Canvio® Slim II – Toshiba Canvio® Desk

کارخانه تولید هارد سامسونگ Samsung تولید کننده هارد اکسترنال به مدل های : Samsung Wireless – Samsung M3 Portable – Samsung P3 Portable – Samsung D3 Station Desktop Drive

برند هایی که خود سازنده تمامی انواع هارد دیسک نیستند. مانند

البته لازم به ذکر است که در هاردADATA و BUFFALO نیز هارد نمی باشد بلکه باکس هارد تولید می کند و پس از باز کردن باکسهای موردنظر به هاردهای توشیبا و سامسونگ برمی خوریم.

حال اگر به ایراد عدم شناسایی هارد اکسترنال یو اس بیUSB برخوردیم ایرادات عمده زیر از دلایل اصلی عدم شناسایی هاردهای USB می باشد:

  • خرابی هد هاردهای اکسترنال USB
  • افت ظرفیت در هارداکسترنال USB
  • خرابی فریم ور در هادرهای اکسترنال USB
  • خرابی یا سوختن برد هارد اکسترنال USB
  • بدسکتوری در هارد اکسترنال USB

علت نشناختن یا بالا نیامدن هارد اکسترنال هنگام اتصال به کامپیوتر چیست؟

هارد اکسترنال برای اتصال به کامپیوتر،لپ‌تاپ و یا تلویزیون نیازی به درایور ندارد. حتما ایرادی در هارد پیش آمده که در هنگام اتصال ، کامپیوتر شما نمی تواند آن را شناسایی کند.

باتوجه به نوع و مدل هارد دیسک شما مریضی های مختلفی وجود دارد. عموما” هاردهای اکسترنال در معرض چندین آسیب عمومی گذشته از برند و مدل هستند :

ضربه | افتادن هارد یکی از دلایل مهم نشناختن هارد توسط سیستم است

که اگر این اتفاق افتاده باشد امکان آسیب دیدن هد هارد شما بسیار محتمل است. در خانه سخت افزار پس از کسب اجازه از کاربر هارد دیسک در کلین روم باز شده و هد های آن تعویض گشته و اطلاعات استخراج خواهد شد.

خرابی برد هارد | به دلیل نوسان برق یا قطع و وصل کردن های مکرر

به دلیل قطع و وصل کردن مکرر هارد دیسک اکسترنال از سیستم  این ایرادی رایج است که البته با همانند سازی برد قابل حل است.

خرابی رابط ساتا به یو اس بی

در بعضی مدل های هارد اکسترنال در درون باکس یک هارد ساتا وجود دارد که بوسیله یک برد رابط به USB تبدیل میشود گاها این برد دچار آسیب میشود ممکن است حتی سوکت یو اس بی آن شکسته باشد. قابل تعویض است و شما به اطلاعاتتان خواهید رسید.

چکیده:

خانه سخت افزار با داشتن کادری مجرب و دستگاه PC3000 که به روزترین میان افزار ریکاوری در دنیا می باشد می تواند به ۹۰% مشکلات بالا فایق بیاید پس در ضورتی که هارد USB شما به مشکل خورد نگران نباشید خانه سخت افزار قابلیت تبدیل USB به SATA را دارا می باشد و می تواند پس از دیکریپت کردن هارد اطلاعات را ریکاوری کرد.

سئوالات متداول

علت نشناختن هارد اکسترنال بعد از اتصال به تلویزیون و گوشی موبایل چیست؟

برای نمایش هارد اطلاعات هارد اکسترنال در تلویزیون یا گوشی موبایل باید سیستم فایل  آن را به FAT32 تغییر داد.دلیل نمایش پیغام فرمت هنگام اتصال برخی از هاردهای اکسترنال به تلویزیون همین است.

اگر هنکام اتصال هارد اکسترنال به تلویزیون یا گوشی پیغام فرمت ظاهر شد چه باید کرد؟

اگر فرمت انجام شود تمام اطلاعات روی هارد پاک می شود ولی ازبین نمی رود و امکان بازیابی اطلاعات آن وجود دارد.ولی اگر اطلاعات جدیدی روی هارد اکسترنال انتقال دهیم اطلاعات قبلی از بین خواهد رفت. در واقع ریکاوری ان غیر ممکن بسیار مشکل خواهد شد.

از کجا بفهمیم درایوهای هارد به درستی در سیستم شاسایی شده است؟

برای مشاهده همه درایوهای موجود در سیستم می توانید با راست کلیک روی درایوها وارد قسمت Disk management شده و درایوخود را مشاهده نمایید.

چراغ هارد اکسترنال روشن می شود ولی اطلاعات ان نمایش داده نمی شود؛علت چیست؟

هارد از نظر سخت افزاری مشکل دارد و باید تعمیر شود.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

27 دیدگاه برای “عدم شناسایی هارد اکسترنال

    • امیر گفته:

      سلام
      مریضی های متعددی میتواند موجبات این ایراد را فراهم آورد. لطفا” بفرمایید مدل و برند هارد شما چیست؟ آیا برد از نظر فیزیکی سالم است؟ آیا هارد دیسک را به عنوان هارد قابل حمل استفاده میکردید؟ ممکن است ۱- برد هارد شما سوخته باشد. ۲- ماژول های فیرم ویر آسیب دیده باشند. ۳- رام به مشکل برخورد کرده باشد. ۴- هد بر روی پلتر چسبیده باشد. ۵-شاید که منبع تغذیه شما مشکل دارد و بسیاری احتمالات دیگر که باید هرکدام چک شوند. منتظر شما هستم.

      ۱
      ۰
        • امیر گفته:

          سلام. نمیشه به حتم چیزی گفت زیرا گاهی سوختگی برد هارد به خود مدیا و هد ها هم آسیب وارد می کند ولی در اکثر موارد مدیا سالم می ماند. به هر حال چاره ای نیست باید برد عوض شود اگر حتم دارید که سوخته.اگر مشکل فقط از برد هارد باشد بله پس از تعویض هارد عملیاتی خواهد شد. هارد های توشیبا هم از این قاعده مستثنی نیستند هارد را به کارگاه ارسال کنید انشال… که فقط برد سوخته باشد.

          ۰
          ۰
  1. محمد امین حسینی گفته:

    سلام. من یه هارد سیلیکون پاور d03 یک ترابایت دارم.
    وقتی به هر سیستمی وصل می کنم، چراغش روشن میشه و در کنترل پنل و دیوایس منیجر میشناسه، اما موتور هارد کار نمیکه و صدای چرخشش نمیاد، اما حدود ۱۰ بار سریع و پشت سر هم صدای بوق مانند میاد. مشکلش چیه و چیکار میشه کرد؟!
    خراب شده کاملا؟!

    ۰
    ۰
  2. رضا گفته:

    با سلام
    من یک هارد اکسترنال مدل MY PASSPORT WD دارم.
    متاسفانه چند روز است که توسط لب تاپ اجرا نمی شود.
    وقتی آن را به لب تاپ وصل می کنم، چراغ آن روشن می شود و لرزش حرکت موتور را برای چند ثانیه احساس می کنم، ولی بعد از چند ثانیه لرزش آن قطع می شود و در کل توسط لب تاپ اصلا خوانده نمی شود
    خود هارد برای من زیاد مهم نیست، بلکه اطلاعات درون آن برای من با ارزش هستند
    لطفاً راهنمایی کنید که آیا می شود آن را تعمیر نمود و اطلاعات داخل آن را به یک هارد اکسترنال دیگر انتقال داد؟
    با تشکر

    ۰
    ۰
    • خانه سخت افزار گفته:

      شما نمی توانید این کار را انجام دهید حتما هارد باید به یک مرکز بازیابی اطلاعات ارجاع دهید
      اگر هارد روشن می شود وبعد از چند ثانیه خاموش می شود اصلا نشانه خوبی نیست به احتمال زیاد هد هارد اسیب دیده است وباید جراحی شود

      ۱
      ۰
  3. اسماعیل گفته:

    سلام
    ۱-من یه هارد ۵۰۰ سامسونگ اینترنال ۳.۵ اینچی دارم
    روی مادربردهای سوکت ۱۱۵۵ راحت میاد بالا ولی روی ۷۷۵ توی بایوس شناسایی نمیشه ولی توی ویندوز به عنوان هارد دوم شناسایی میشه ولی باعث میشه ویندوزدوربالابیادالبته بعضی وقتها هم توبایوس شناسایی میشه
    مشکلش چیه آیا لازمه اطلاعاتش روبردام واسه تعمیر یااینکه پاک نمیشه؟؟
    ۲-یه هارد۵۰۰ سیگیت دارم توحین کارکردن بعضی وقتها بوق میزنه که بایه ازمایش فهمیدم به خاطر موتورهست انگاری برقش ضعیف میشه بعضی وقتها اینجوری میشه اگه مشکل ازپاور وکابل برق نباشه باید چکارکرد؟

    ۰
    ۰
    • خانه سخت افزار گفته:

      ۱: بهتره حتما ابتدا از هاردتون یک بک اپ بگیرین که توی این تغییر وتحول اتفاقی برای هاردتون پیش نیاد چند دلیل داره
      ۱: این IDE بودن یا SATA بودن هارد مهم است
      ۲: بیشترین دلیل مربوط به تنظیمات مادر بورد هست
      ۳: در بعضی از مواقع بعضی از مادر بوردهای قدیمی بعضی وقت ها بازی در میاره
      اما به احتمال زیاد مشکلی هارد شما نداره وسالمه
      ۲: هاردی که بعضی وقتها صدا می دهد حتما وحتما باید از اطلاعات سریع بک اپ گرفت که در صورت خرابی هزینه این نوع هاردها تقریبا سه برابر یک هارد یک ترا بایت هست و حتما هارد جایگزین شود ودر نهایت به عنوان یک هارد بک اپ استفاده شود نه هارد اصلی ومی تونید برای اینکه خیالتون هم راحت بشه به یک مرکز تعمیر هارد مراجعه وهارد شما از اول تنظیم ودرست کنه ودر صورت تایید تعمیر کار مجدد استفاده ودر صورت عدم تایید به هیچ عنوان استفاده نشود

      ۰
      ۰
      • اسماعیل گفته:

        ممنون ازپاسختون هاردم ساتا هست روی همون مادربردی که الان نمیاره قبلا میاورده بالا چراالان نمیاره تنظیمات بایوس رو درحالتهای raid ide ahci هم تغییردادم فایده نداشت باسوس رواپدیت کردم .پیش فرض کردم بازم هیچی یه نفرگفت باید فریمور اپدیت بشه درصورتی که میگن فریمورفقط برای هاردهای اکسترنال هست تست سلامت هم ۱۰۰% هست
        بالاخره مشکل چیه؟؟
        هارددوم من گفتم بوق ضعیف میزنه نه اینکه صدابده وتق تق نمیکنه تازه توحین کاراینجوری میشه نظر من اینه که موتورش مشکل داره مثل اینکه یهویی برقش ضعیف بشه بانرم افزار تست هارد هم سلامتش ۱۰۰% هست یعنی باید بک آپ بگیرم
        باتوجه به تجربه شما مشکل چیه؟

        ۰
        ۰
        • خانه سخت افزار گفته:

          این مورد ممکنه مربوط به تنظیمات کامپیوتره اما هارد شما صد درصد سالم هست چون من کامپیوتر رو از نزدیک ندیدم نمی تونم بیش از این کمک کنم اما اگر کامپیوتر رو به یک مرکز خدمات کامپیوتری ببری بیشتر می تونه کمک کنه تخصص اصلی ما در زمینه هارد بوده وبه علت سالم بودن هارد دیگه بیشاز این کمکی از دست من بر نمی یاد

          ۰
          ۰
  4. شایان گفته:

    سلام و وقت بخیر
    هارد اکسترنال پاسپورت دارم متاسفانه هر کاری میکنم روی پورت USB3 لپ تاپم نمیخوندش. روی USB2 بدون مشکل هستش. نکته اینجاست که فلش های USB3 را این پورت شناسایی وداده رد و بدل میکند.بنظرتون مشکلش از کجاست.
    ممنون

    ۰
    ۰
  5. فریدون جعفری گفته:

    سلام من یک هارد ۲ ترابایت دارم که بدلایل امنیتی ابتدا پسورد حرف و عدد بهش دادم.اصلا مشکلی باهاش نداشتم تا اینکه یک روز کامپیوتر خودش پسورد BitLACKER را انجام داد و من هم ندانسته مسیری که خواسته بود رفتم و یک نسخه را روی درایو لپ تاپم را کپی کردم از این بابت من مشکلی نداشتم ویک نسخه از پسورد را در خود هارد ذخیره کردم.بعداز مدتی زمانی که ویندوز لپ تاپم را عوض کردم متاسفانه لپ تاپ نمی تونه هارد را بخونه .لطفا راهنمایی بفرمایید اطلاعات هارد که را ۱۰۰ درصد نیاز دارم. چطور می تونم هاردم را باز کنم. یاد آوری می کنم که اگر شما بتونید بدون باز کردن هارد از طریق پسورد بتونید فایل کپی شده را از روی هارد بازیابی کنید بنظرم هارد باز بشه لطفا” راهنمایی بفرمایید .ضمنن من اهواز هستم.با سپاس فراوان راهنماییتون.

    ۰
    ۰
  6. میثم گفته:

    سلام
    من یک هارد ۱ ترا توشیبا دارم که فرمتش RAW شده چه کاری باید انجام بشه تا تغییر فرمت بده . توی disk management نشون میده هست ولی درخواست فرمت دیسک میاد . چکاری میشه کرد تا اطلاعاتش برگرده
    با تشکر

    ۰
    ۰
    • خانه سخت افزار گفته:

      سلام روشن شدن هارد دلیل به بی ایراد بودن هارد نیست
      از دلایل عمده می تونه
      ۱: بدسکتوری هارد
      ۲؛ خرابی فیزیکالی هارد
      ۳: اسیب FW یا پرشدن دیفکت لیست هارد
      در نهایت اگر اطلاعات مهم است باید هارد رو برای بررسی کارشناسی باید ارسال کنید شرکت

      ۰
      ۰
  7. javadsd گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید من یه هارد adata hd710 یک ترا دارم قبلا روی همه پورت ها کار میکرد اما الان فقط روی usb3 جواب میده مشکل از چی میتونه باشه؟ روی چند سیستم دیگم چک کردم همینطور بود

    ۲
    ۰
  8. Aida گفته:

    سلام ببخشید usb3 فلش میزارم لامپ روشن میشه و کابل گوشی میزارم علامت شارژ میاددفقط شناسایی نمیکنه ولی usb 2 شناسایی میکنه درایو کامل نصب سایت مختلف راه حل گفتن رفتم ولی نشد لطفا کمک کنید .ممنون

    ۰
    ۰
    • خانه سخت افزار گفته:

      سلام
      تا از نزدیک چک نکنم نمی تونم چیزی بگم.اما ممکنه پورت usb3 شما خراب باشه ممکنه درایور هارا مجدد باید و سپس نصب کنید کلا دلایل زیاد می تونید یک ویندوز جدید نصب کنید

      ۰
      ۰
  9. مصطفی گفته:

    سلام
    هارد اکسترنال یک ترابایت ADATA مدل HD710 دارم که موقع نصب نرم افزار کامپیوتر کرش کرد و مجبور شدم بصورت مکانیکی ریستارت کنم.الان بالا نمی اید البته در device ,manager شناسایی میشود.
    میشه کمک کنین؟

    ۱
    ۰
    • خانه سخت افزار گفته:

      سلام
      شناسایی در maneger شناسایی فقط برد هارد شما می باشد باید دید در disk managment شناسایی می کند یا نه اگر شناسایی کند وبه شما اجازه دسترسی به اطلاعات ندهد باید به کمک دستگاه های سخت افزاری هارد از باکس خارج و مشکل هارد برطرف تا امکان دسترسی به اطلاعات فراهم شود.

      ۰
      ۰
  10. کوثر گفته:

    سلام من دقیقا نمیدونم مشکل از کجای هارده؟! فقط شب به لب تاپ زدم باز کرد ولی صبح که وصل کردم باز نکرد نوشت 《درخواست بدلیل خطای سخت افزاری سخت افزار دستگاه ناموفق بود یعنی الان اطلاعات توش پاک شده یا نه؟! دقیقا مشکل از چیه؟!

    ۰
    ۰
    • خانه سخت افزار گفته:

      سلام
      پا هم بدون بررسی کامل هارد نمی دونم مشکل هاردتون از کجاست باید ارسال کنید بررسی کنیم
      زمانی که مشکلی برای هارد پیش می اید اطلاعات به خودی خود فرمت یا از بین نخواهد رفت فقط ممکنه به خاطر خرابی فیزیکالی ما دسترسی به اطلاعات نداشته باشیم

      ۰
      ۰
  11. علی گفته:

    سلام من یه هارد وایرلس توشیبا خریدم ولی نمیتونم از طریق wifi به هارد وصل بشم و اطلاعاتی روی هارد بریزم یا بردارم.به wifi هارد وصل میشم ولی به اطلاعات دسترسی ندارم برنامه خاصی برای اینکار لازمه

    ۰
    ۰

دیدگاهتان را بنویسید