بهترین هارد دیسک کدام است؟ این سوالی است که بسیاری از دوستان و مشتریان از من میپرسند! بهترین هارد دیسک برای شما آن هارد دیسکی است که امنیت اطلاعات شما را به بهترین وجه تضمین می نماید. آیا تا به خال به این فکر کرده اید که اطلاعاتی که در هارد ذخیره کرده اید مهمتر است یا برند هارد دیسکی که می خرید؟

بهترین هارد دیسک اینترنال در بازار ایران

بهترین هارد دیسک

بهترین هارد دیسک(اینترنال و اکسترنال)، چه ویژگیهای دارد؟

هرچند سوال بهترین هارد دیسک کدارم است ؟ بسیار ساده به نظر میرسد ، اما جواب آن ساده نیست.بهتر میبینم از جهات مختلف این مقوله را بررسی کنیم:

  • نوع کاربرد هارد دیسک .
  • ظرفیت هارد دیسک مورد نظر.
  • نحوه اتصال دلخواه هارد دیسک .
  • قیمت هارد دیسک.
  • نوع اطلاعاتی که قصد داریم در هارد دیسک ذخیره کنیم.
  • قابلیت تعمیر و ترمیم هارد دیسک.
  • ریکاوری بازیابی اطلاعات هارد دیسک در زمان از دست دادن اطلاعات.
  • بهترین هارد دیسک از نظر پرامترها مانند: MTBF و  MTTF
  • و …

واقعیت این است که تمامی موارد بالا به هم مربوط هستند و گاها نمی توان آن ها را از هم تفکیک کرد.انتخاب بهترین هارد دیسک برای کار شما شاید کاری دشوار باشد. ممکن است برای کاربردی که مورد نظر شما است بهترین هارد SSD ، مناسب باشد اما قیمت آن برایتان مناسب نباشد! یا بهترین هارد اکسترنال برای شما خوب باشد، چه باید کرد؟

حقیقت این است که در این مقاله قصد ندارم شما را وادار به خرید نوع خاصی از هارد بنمایم بلکه می خواهم فقط شما را با زوایایی تازه از نوع نگرش و انتخاب هارد دیسک آشنا کنم. پس لطفا” این مطلب را تا آحر مطالعه نمایید.

نوع کاربرد:

  1. آیا به دنبال بهترین هارد دیسک ی هستید که قصد دارید بوسیله آن اطلاعات خود را جا بجا نمایید؟ هارد دیسک اکسترنال SSD جامد بخرید.
  2. آیا به دنبال بهترین هارد دیسک ی هستید که قصد دارید بوسیله آن اطلاعات خود را ذخیره و آرشیو نمایید؟ از سیستم های Raid با ظریب خطا پذیری بالا مانند Raid 5 استفاده کنید.
  3. آیا به دنبال بهترین هارد دیسک ی هستید که کوچک باشد و قابل حمل؟ از فلش درایوهای USB استفاده کنید.
  4. آیا به دنبال هارد دیسک ی هستید که سرعت خوبی داشته باشد؟ حتما از هارد های جامد SSD بر پایه NAND فلش استفاده نمایید.
  5. آیا به دنبال هارد دیسک ی هستید که قصد دارید بوسیله آن بازی کامپیوتری خود را بهتر اجرا کنید؟ اگر قیمت مطرخ نیست هارد SSD اگر قیمت مد نظر است هارد دیسک Desktop Class با دور ۷۲۰۰ و کش بالا.
  6. آیا به دنبال هارد دیسک ی هستید که قصد دارید بوسیله آن اطلاعات خود را سریع تر پردازش نمایید؟ از آرایه های Raid 0 با استفاده از هارد های SSD.
  7. آیا به دنبال هارد دیسک ی هستید که قصد دارید بوسیله آن برنامه های کاربردی مانند اتوکد و فتوشاپ و … را سریع تر اجرا کنید؟ بهتر است از هارد های متوسط و یا Enterprise استفاده کنید.
  8. آیا به دنبال هارد دیسک ی هستید که قصد دارید بوسیله آن به چندین کامپیوتر سرویس دهی کنید؟ حتما” از سیستم Raid با هارد دیسک های Enterprise بهره ببرید.
  9. و …   در نظر داشته باشید این ها فقط یک راهنمایی کلی هستند و بهتر است از یک مشاور خوب برای مورد های خاص خود نظر خواهی نمایید.

آرشیو :  آیا تاکنون قبل از خرید هارد دیسک و انتخاب بهترین هارد دیسک به این موارد دقت نموده بودید؟ بگذارید یک بررسی کلی انجام دهیم . دقت کنید که به هیچ عنوان  هارد اکسترنال  برای ذخیره سازی ، آرشیو اطلاعات و یا نگه داری اطلاعات مهم شما مناسب نیست ! هرجند که در بین عامه مردم اینطور جا افتاده است و حتی میشنوم گاها هارد دیسکی را به عنوان ضدضربه و اینجور شیطنت ها می فروشند. اینگونه هارد دیسک های اکسترنال همیشه در معرض خطر هستند و هر زمان امکان ضربه خوردن و افتادن از دست را یدک میکشند و همچنین آمار نشان می دهد خرابی هد و بدسکتور در هارد دیسک های اکسترنال به مراتب بیشتر از دیگر هارد دیسک ها شایع است. هرچند که شرایط نگه داری هارد دیسک بسیار مهم می باشد. و تبلیغات ضد ضربه بودن صرفا” مربوط به باکس هارد دیسک میباشد. در اصل باکس هایی طراحی میشوند که تنش ضربه را بیشتر در خود جذب نموده و به هارد دیسک خسارت کمتری را وارد می نمایند. توصیه میشود هارد دیسک های اکسترنال را جهت انتقال اطلاعات بکار ببرید و یا اطلاعاتی که دم دستی هستند و روزانه از آن اطلاعات در مکان های مختلف بهره می برید. حتما” اصل اطلاعات را در مکانی دیگر نگه داری کنید تا در صورت بروز مشکل برای اطلاعات درون هاردتان نسخه بک آپ آن موجود باشد.

توصیه میشود اطلاعات مهم خود را در دو نسخه بر روی دو مدل هارد دیسک مختلف که به دو منبع تغذیه مختلف متصل هستند نگه داری کنید و بهتر این است که هارد ها اینترنال باشند.

ابعاد : اگر اطلاعات را مجبور هستید با خود حمل نمایید و از نظر فضا مشکل دارید ، از هارد دیسک اکسترنال ۲.۵ اینچی استفاده کنید و حتما بک آپ آن اطلاعات را در مکانی امن ذخیره کنید. هارد های کوچک تر هم موجود هستند اما در انتخاب بهترین هارد و مناسب ترین هارد برای شما ممکن است ظرفیت نیز مهم باشد.

سرعت : اگر به دنبال سرعت هستید باید از هارد دیسک های SSD  و یا SHDD هایبرید بهره ببرید. اما دقت کنید که اگر اشتباهی انجام دهید به سادگی می توانید اطلاعات را نابود کنید زیرا این گونه هارد دیسک ها عموما از سیستم کدینگ Encryption  استفاده می کنند و بعضی از کنترلرهای این هارد دیسک ها مانند sandforce controller را تا به حال حتی شرکت ACE Laboratory  نیز نتوانسته دی کد کند و اطلاعات را استخراج نماید (۲۰۱۸ ) .در این شکی نیست که سرعت هارد دیسک SSD در مواردی بیش از ۱۰ برابر هارد دیسک های معمولی است. اما دقت نمایید هارد دیسک های SSD دارای طول عمر در نوشتن هستند. اگز اطلاعات خود را مکررا” بازنویسی میکنید حتما نسخه پشتیبان تهیه کنید.

بازی : بهترین گزینه برای انجام بازی های کامپیوتری و برنامه های کاربردی بدون شک هارد دیسک SSD , SHDD میباشد و این بسیار به بودجه  شما بستگی دارد. هارد دیسک های هایبرید SHDD گرانتر از هارد های معمولی و هارد های SSD تا چند برابر قیمت هارد های معمولی و همچنین دارای ظرفیت کمتر هستند. شاید هارد دیسک هایی اینترپرایز و یا دسکتاپ با سزعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه و کش بالا گزینه بهتری باشند.

اشتراک کذاری: اگر قصد دارید اطلاعات را بین چند کامپیوتر در حانه و یا شرکت مابین کمتر از ده کامپیوتر به اشتراک بگذارید باید از هارد دیسک های تحت شبکه استفاده کنید مانند سیستم های NAS . این هارد های تحت شبکه میتوانند در شبکه وایرلس و یا کابلی نیز متصل شوند. اگر کاربران بیشتری دارید از آرایه های Raid  و همچنین از کامپیوتر های قوی تر مانند سرور ها و استوریج های کلاس بالاتر استفاده کنید.

نتیجه اینکه برای هر نوع کاربردی هارد دیسک خاصی موجود است که ما به اختصار به آن پرداختیم تا بتوانید دیدی جامع نسبن به انتخاب بهترین هارد دیسک برای خود را داشته باشید، اما توجه بفرمایید که موارد بسیار دیگری نیز موجود است ، برای مثال شما می توانید برای جابجایی اطلاعات از هارد دیسک SSD 1.8″ اینچی بهره ببرید که از نظر اندازه مانندیک قوطی کبریت است و به نازکی کمی بیشتر از یک چوب کبریت. به همین صورت هارد ها دارای رابط های مختلفی هستند که از نظر کاربری بسیار متفاوت هستند مانند هارد های SSD – SAS – SCSI – FC  که در کامپیوتر های بزرگ ( سرور ها – Workstation – Server – Mainframe – Supercomputer) کاربرد دارند. هارد ها از نظر سرعت  گردش پلاتر ( دیسک ها ) نیز برای مقاصد مختلف کاربرد دارند ، مثلا” برای کارهای ۲۴ ساعته که سیستم ها در حال انجام وظیفه هستند بهتر است از سیستم Raid  رید و از هارد هایی با سرعت های چرخش مناسب بهره ببرید.

ظرفیت مورد نظر

ظرفیت یکی از گزینه های مهم جهت انخاب هارد دیسک است و صد البته به همراه قیمت. هارد های SSD درست است که سرعت دارند اما ظرفیت آنها در حال حاظر محدود است (۱۶ ترابایت ) و هارد های مغناطیسی معمولی یا SHDD های هابرید با ظرفیت های بیشتر ۸ تا ۱۲ ترابایت نیز موجود هستند ( تا آخرسال ۲۰۱۷ ).

بهترین هارد دیسک

نحوه اتصال

در انتخاب بهرین هارد برای کار شما یکی از گزینه های مهم نحوه اتصال است. آیا هارد دیسک شما باید از طریق کابل USB ، کابل ساتا SATA ، فایروال ، اکسترنال SATA و یا وای فای Wifi انتقال اطلاعات را انجام دهد؟ پس بهتر است در انتخاب بهترین هارد مورد نظر خود تمامب این موارد را بررسی نمایید.

قیمت هارد دیسک

یکی از مواردی که برای خیلی از مشتریان مهم می باشد هزینه است. اما نظر شما را به این نکته جلب می کنم که آینده نگری کنید. شاید در حال حاضر انتخاب شما هارد دیسک ارزانتر باشد ولی در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گاهی شما در آینده مجبور میشوید چندین برابر هزینه کنید زیرا در گذشته انتخاب خوبی نکردید. گاها” دیدم که شرکت با شخصی باید یک سیستم NAS با ظرفیت ۱۶ ترابایت رید خریداری میکرده اما به دلیل صرفه جویی کار را با چند هارد اینترنال ادامه داده است اما پس از گذشت مدتی به مشکلات بسیاری برخورد کرده اند و در آخر نیز مجبور شدند سرمایه گذاری درست را انجام دهند.

نوع اطلاعات جهت ذخیره سازی

آیا آرشیو مهمی برای ذخیره سازی دارید؟ برای مثال آرشیو یک آتلیه عکاسی و فیلم برداری و یا آرشیو یک مهندس معمار با سابقه که از تمامی کارهای خود عکس و نقشه تهیه کرده و به عنوان رزومه نگه داری می کند. آیا شما یک دیتابیس بزرگ ( بانک اطلاعات ) دارید که چندین کلاینت از آن استفاده می کنند؟ مانند یک سیستم حسابداری یا اتوماسیون اداری ! شاید بهتر باشد اطلاعات خود را در دو هارد دیسک ۴ تا ۶ ترابایت و جداگانه نگه داری کنید و یا از یک سیستم سرور با رید mirror و یا Raid 5 استفاده کنید. حتما با یک مشاور خود مشورت کنید نه یک فروشنده خوب.

قابلیت تعمیر و ریکاوری بازیابی اطلاعات هارد

انواع مختلفی از برند های هارد دیسک در بازار موجود است و هر برند دارای خانواده های مختلفی است و هر کدام ممکن است دارای یک مریضی خاص خود باشند. بعضی از هارد دیسک ها مشکلات فیرم ویری دارند برخی دیگر در طی کار هد آنها زودتر خراب میشوند و بعضی دیگر با مشکلات برد کنترلر دست و پنجه نرم می کنند ولی این به آن معنی نیست که از خیر یک هاردی بگذریم برای مثال هارد دیسک های اکسترنال وسترن دیجیتال به مشکلات فیرم ویری و خرابی هد برخورد می کنند ، همانطور هارد دیسک های سیگیت اکسترنال نیز به همین صورت اما تعمیر هارد و بازیابی اطلاعات هارد دیسک  وسترن دیجیتال به مراتب ساده تر از هارد دیسک سیگیت و از آنطرف خرابی هارد سیگیت به مراتب کمتر از خرابی هارد وسترن دیجیتال و همینطور میزان فروش هارد وسترن دیجیتال در یک کشور مانند ایران بیشتر از هارد سیگیت بوده است.

در آخر برخی هارد دیسک ها دارای سیستم رمز گذاری هستند تا در مواقع سرقت هارد و یا جا ماندن هارد در مکانی نامناسب اطلاعات آن امن بماند اما همین سیسنم های رمز گذاری نیز در صورت بروز مشکل و یا فراموشی رمز میتواند دردسر ساز باشد. ما می توانیم بسیاری از اینگونه هارد را درست کنیم اما نه همه آن ها را.

جمع بندی:

برای انتخاب بهترین هارد مورد نظر شما باید موارد بسیاری را مورد توجه قرار داد و با افراد کار کشته مشورت کنید تا هم کار شما به بهترین نحو انجام شود و هم متحمل هزینه های اضافی و تکراری نشوید. بهتر است هارد دیسک ها را از جهات مختلف با هم مقایسه کنید و آمار و ارقام و کارآیی آنها را دقیقا” مورد بررسی فرار دهید. شاید بهترین هارد برای شما بدترین برای دیگری باشد.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

1 دیدگاه برای “بهترین برند هارد اینترنال برای کامپیوتر کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید