هارد هلیومی درایو سیل شده (مهر و موم شده) با گاز هلیم دارای مزایای عملکردی بسیار بیشتری نسبت به هارد دیسک استاندارد می­باشد تولید هارد درایو های هلیومی، مزایای بیشتری نسبت به هارد درایو هایی که با هوا، کار می کنند دارد.

چرا هلیم؟

هلیم در مقابل دیگر مواد غیر قابل اشتعال دارای کمترین چگالی بوده و با کمترین انرژی به گرمای لازم میرسد. این دو ویژگی باعث می­شود که گاز هلیوم برای بسیاری از استفاده­های تخصصی انتخاب شود. استفادۀ اولیه آن به­عنوان خنک کننده در دستگاه های تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) است. این استفاده تقاضای بسیار زیادی را برای یک محصول جانبی گاز طبیعی ایجاد کرده است که می­تواند فقط در چند نقطه از جهان با شرایط غیرمعمول و خارق العاده زمین­شناسی تولید شود.

در حال حاضر استفاده ­های دیگری برای مصرف این گاز نادر می­تواند شروع شود و حتی سریعتر آن را مصرف کند. کارخانه وسترن دیجیتال، اولین هارد درایو کامپیوتر خود را که در یک فضای پر شده از هلیوم که کاملا” مهر و موم شده است را تولید کرده. این هارد درایو ها برای استفاده در مراکز داده طراحی شده اند که در آن ها صدها و یا هزاران کامپیوتر در حال کار هستند.

چرا هلیوم؟ هلیم فقط ۷/۱ چگالی هوا را دارد. درایو سیل شده ( مهر و موم شده)  با هلیوم، کمترین آشفتگی turbulence  هوا را تولید می­کند، که به نوبۀ خود موجب صرفه­ جویی در مصرف برق، تولید کمتر گرما، تولید کمتر ارتعاشات و لرزش، تولید کمتر سرو صدا می­شود و اجازه می­دهد تا ظرفیت هارد بیشتر شده و هزینه های عملیاتی بسیار پایین تر را به همراه می آورد. تولید و ساخت این نوع درایوها گران قیمت می باشد، اما این هزینه­ها با صرفه جویی انرژی و افزایش عملکرد جبران می­شوند. توجه داشته باشید این نمونه از هارد های کاملا” سیل شده هیچگونه پیچی برای بازکردن درپوش ندارند و درپوش آنها جوش کاری شده است. تلاش برای بازکردن و جراحی هارد برای اینگونه هارد ها در کلین روم کلاس ۱۰۰ جراحی هارد در حال حاضر بی فایده است.

هارد هلیومی
هارد هلیومی

آشفتگی کمتر با هارد هلیومی Lower Turbulence

در مقایسه با هوا، چگالی کمتر هلیوم اجازه می­دهد تا هارد با آشفتگی و تلاطم بسیار کمتر بچرخد. سطح پایین آشفتگی اجازه می­دهد تا موتور برای چرخاندن درایو ۲۳٪ در مصرف برق صرفه­جویی کند، و سطح پایین آشفتگی اجازه می­دهد تا هفت پلتر ( دیسک های گردان مغناطیسی هارد) در یک درایو با ضخامت یک اینچ ، به جای پنج پلاتر کار کنند. در اینصورت ما قادر هستیم در فضایی کمتر تعداد بیشتری از پلتر ها که داده ها بر روی آنها ذخیره میشوند را ا دهیم. این امر موجب افزایش ظرفیت ذخیره­سازی درایو تا ۵۰ درصد (از ۴ ترابایت تا ۶ ترابایت) و افزایش ظرفیت ذخیره­سازی سرور ها می­شود.

سر و صدای کمتر با هارد هلیومی

پایین بودن سطح آشفتگی هوای داخل درایو، میزان ارتعاش تولید شده توسط پلاتر در حال چرخش را کاهش می­دهد. سطح ارتعاش پایینتر میزان ۳۰% کاهش سر و صدای تولید شده توسط درایو را موجب شده است.

حرارت کمتر

آشفتگی کمتر در درایو بدین معنی است که اصطکاک کمتری بین مولکول ها تولید می­شود. این اجازه می­دهد تا درایو در دمایی در حدود ۴ درجه سانتیگراد خنکتر، به کار گرفته شود. این بدین معناست که درایو، گرمای کمتری به مرکز داده تزریق می کند و بنابراین به سیستم تهویۀ هوای کمتری نیاز است  که به این ترتیب موجب صرفه­جویی در انرژی می­شود.

چالش فرار گاز

تولید هارد هلیومی سیل (مهر و موم) شده در یک محیط هلیم یک چالش بزرگ بود. چرا؟ اتم هلیم آنقدر کوچک است که آنها می­توانند تقریبا به هر ماده­ای نفوذ کنند. ایجاد یک محفظه که بتواند در طی یک دورۀ زمانی طولانی، هلیم را نگه دارد سخت ترین بخش تولید هارد بوده است و این دلیلی بود که درایوهای هلیومی در زمان های طولانی گذشته قابل استفاده و تولید نبوده است.

مزایای محفظه سیل شده جدید

تولید یک محفظه سیل شده ( آب بندی شده ) مزیت های بیشتری را ایجاد می­کند. این محفظه هارد درایو را از رطوبت، گرد و غبار و آلاینده­های دیگر دور نگه میدارد. با این کار انتظار می­رود که نرخ ایرادات و عیوب هارد دیسک کاهش یابد و متوسط طول عمر درایو هلیوم افزایش.

هارد هلیومی مثالی است از اینکه چگونه استفاده از مواد خاص، چالشهای خاص را ایجاد می­کند اما میتواند منجر به صرفه­ جویی استثنایی شود.

منبع:http://geology.com/stories/13/new-uses-of-helium

امتیاز این پست

دیدگاهتان را بنویسید