سرقت اطلاعات گوشی موبایل با اپلیکیشن – این شگفت انگیز است! برای تقریبا هر نیازی، شما می­توانید یک اپلیکیشن بر روی گوشی­های هوشمند خود نصب کنید ( بازی­ها، راهنما، ویرایشگر، بارکد خوان، پیام) به سختی میتوان موضوعی را پیدا کرد که تحت پوشش نباشد. از آنجا که تقریبا همه چیز می­تواند به صورت رایگان نصب شوند، چگونه توسعه ­دهندگان می توانند از طریق این برنامه­ ها از لحاظ مالی تامین شوند؟

 چگونه شرکت­ها می­توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند؟

از یک طرف، مسائل مالی برای برنامه­ های رایگان با تبلیغات تامین می­شود. اگر شما نمی­خواهید تبلیغات را ببینید، به­ طور معمول نسخه دیگری برای پرداخت وجود دارد. از طرف دیگر، برای یک اپلیکیشن رایگان، جریان پول آشکار نیست  و این طور است که  فروش داده­ های خصوصی آغاز می­شود.

این سوال مطرح می­شود که، با چه داده هایی می­توان پول به دست آورد؟ چه چیزی در مورد اطلاعات خصوصی من بسیار جالب است که شخصی می­خواهد برای آن پول هزینه کند؟ در اینجا دوباره، تبلیغات به بازی می­آیند. ترکیبی از نام، شماره تلفن و آدرس در حال حاضر چیزهای ارزشمندی هستند. اگر اطلاعات تماس ده ها هزار نفر در دسترس باشد، این خیلی با ارزش و گران است. اگر یک پروفایل فعالیت به مدت زمان طولانی ایجاد شده باشد، شامل جستجوها در گوگل، خرید آمازون و رزرو سفر، الگوریتم­های هوشمند می­توانند نقشه ها و اندیشه ها،  خواسته­ ها و آرزو های مصرفی کاربر مربوطه را پیش­ بینی کنند. بر این اساس این کاربران، تبلیغات هوشمند شخصی سازی شده را دریافت خواهند کرد. میزان موفقیت این نوع از تبلیغات، بسیار بالا است.

بنابراین، چگونه جمع­ آوری کننده­ های اطلاعات، داده هایی که در گوشی­ های هوشمند ما ذخیره می شوند را دریافت می­کنند؟ آیا تروجان ها و یا برنامه جاسوسی غیر قانونی استفاده می­شوند؟ نه به هیچ وجه! ما خودمان به توسعه­ دهندگان اپلیکیشن، اجازه استخراج داده­ ها را می­دهیم – و خیلی بیشتر.

اگر شما می­خواهید یک اپلیکیشن نصب کنید، شما باید به برنامه مجوز خاص برای انجام خدمات خودش را بدهید. یک اپلیکیشن هدایتگر ( ناوبری) باید قادر به دسترسی به GPS باشد. هر کسی که میخواهد یک عکس بگیرد باید به برنامه اجازه دهد از دوربین استفاده کند، که منطقی است. اگر با این حال، یک برنامه چراغ قوه می­خواهیم حق ارسال یک پیام کوتاه را داشته باشد، و یا استفاده از یک دوربین و میکروفون و یا برای دسترسی به لیست تماس های شما، چراغ هشدار دهنده قرمزی است که باید به مغز خود رجوع کنید. با این مجوزها (و نوشته های  مربوطه برای  شرایط استفاده از خدمات)، شرکت توسعه ­دهنده این برنامه، می­توانید اطلاعات شما را (حتی به بیرون از مرزها) به سرورهای خودش ارسال کند ( ناخواسته و در پس زمینه).

مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا (ZEW) در مورد این موضوع (Free Apps Frequently Have Access to Sensitive Data) تحقیق کرده و برنامه­ های فروشگاه Google Play را مورد بررسی قرارداده است. نتیجه: اپ های مجانی در هر ثانیه قابلیت نصب را دارند تنها اگر دسترسی به اطلاعات حساس به آنها داده شود. محققان ۱۳۶ حق مختلفی را مشخص نموده اند که اپ ها تقاضای آن ها را دارند، ۱۴ عدد از  آنها به عنوان  مشکل­ ساز برای حفاظت از حریم خصوصی شناخته شده اند.

دسترسی به اینترنت

یک اپلیکیشن، که دسترسی به اینترنت دارد، می­تواند داده­ ها را به هر نقطه و در  هر زمان ارسال کند.

تلفن Phone

با این امتیاز، اپلیکیشن­­ ها می­توانند به شماره هایی تماس بگیرند بدون اینکه کاربران گوشی­ های هوشمند آگاه باشند. برخی از اپلیکیشن­ ها – برای مثال، اسکایپ – نیاز به مجوز دارند. اگر با این حال، یک اپلیکیشن، که واقعا هیچ ربطی به تماس­های تلفنی ندارد، آیا نیاز به این حق دارد یا باید بدون آن کار کند.

پیامک SMS

این اجازه می دهد تا اپلیکیشن پیام ­هایی را با SMS ارسال کند. برنامه­ های مخرب می­تواند خود را از این طریق انتشار و اشتراک ­گذاری کرده البته هزینه های گزافی هم به کاربر تحمیل میشود.

عکس / رسانه / فایل Photos / Media / Files

هنگامی­که یک برنامه این مجوز را می­گیرد، می­تواند به تمام حافظه دسترسی  داشته باشد، خواندن، ویرایش و حذف داده ها را انجام دهد. با این حال، بسیاری از اپلیکیشن­ ها نیاز به اجازه برای ذخیره تنظیمات خود دارند. اگر یک برنامه همچنین دسترسی به اینترنت را دریافت کند، می­تواند عکس­های ذخیره شده بر روی گوشی­ های هوشمند را در اینترنت بارگذاری کند.

اطلاعات تماس Contacts

این به یک اپلیکیشن اجازه دسترسی به دفترچه تلفن و شماره های ذخیره شده را می دهد. برنامه های اس ام اس، دفترچه های تلفن، و شبکه های اجتماعی نیاز به این مجوز را دارند، و معمولا برای برنامه­های دیگر غیر ضروری است.

سابقه برنامه ها و دستگاه Device and app history

با این مجوز، اپلیکیشن می­تواند تمامی فعالیت­های گوشی­ های هوشمند را بصورت آنلاین در هرزمان  دنبال نماید. برخی اپلیکیشن­ ها نیاز به این مجوز برای ارسال گزارش مشکلات به توسعه­ دهندگان دارند.

موقعیت Location

مجوز برای اپلیکیشن­ های هدایتگر و مبتنی بر موقعیت مکانی لازم است. با این حال،مشخصات حرکت را می­توان با داده­ های ارسال شده ایجاد کرد.

هویت Identity

به اپلیکیشن برای پیدا کردن حساب­ های کاربری موجود  و چگونگی اتصال آنها با هم اجازه می­دهد . اپلیکیشن با این مجوز مجاز به خواندن و تغییر کارت تماس می باشد که در آن شماره تلفن، و گاهی اوقات تصویر در آن قرار دارد.

تصاویر و فیلم های ذخیره شده Record pictures and videos

این مجوز می تواند تلفن هوشمند را به یک دوربین حفاظتی مداربسته تبدیل نماید.

سرقت اطلاعات گوشی موبایل به سادگی

قبل از اینکه شما یک برنامه را نصب کنید، توصیه می شود  مجوزهای مورد نیاز را مطالعه نمایید. اگر این­ها بیش از حد هستند، اپلیکیشن دیگری باید انتخاب شود. پس از نصب، شما همچنین می­توانید مجوزهای لازم اپلیکیشن­ های نصب شده را در مدیریت برنامه ها (فقط به لیست طولانی مجوزها نگاه کنید) پیدا کنید. به طور کلی، باید نقاط قوت و ضعف را در نظر بگیرد. یا نه بهتر است که مبلغ کمی برای یک اپلیکیشن پرداخت کنید، که مشکل ” سرقت داده ” از طریق اپلیکیشن­ های رایگان را حل کنید.

امتیاز این پست

دیدگاهتان را بنویسید